Bumsen 1
Uffe Liikamaa har inte varit medlem i denna klubb
så värst många år men likväl har han just avslutat sin tredje totalrenovering av en BMWhoj och dessutom har han även hunnit med att renovera en sidvagn samt en R 60/-motor. Renoveringsarbetena utförs konsekvent på fritiden då han trots att han är egen företagare, screentryckare, håller stenhårt på att befinna sig på jobbet klockan 07.00 och åtta timmar framåt. Denne vitale 60-åring är uppenbart effektiv! De första två renoveringarna bestod av en R 25:a och sedan greppade han tag i en Earlesgaffel R 60 med en Steib sidovagn, båda dessa har man kunnat läsa om i Bumsen. R 25:an är dock såld men vi tror att Uffe har en plan och denna skulle kunna bestå i att han önskar äga alla tre boxermodeller som fanns av Earlesgaffeln på 50-talet, då talar vi naturligtvis om tre exemplar i toppskick, inget annat är aktuellt för honom! Det skulle i så fall handla om en 500 cc R 50, en R 60 samt en R 69 som båda är på 600 cc. En R 60 med Steibvagn äger han ju redan (se Bumsen 5/13) och i denna artikel visar han upp sin nyrenoverade vita R 50 från 1959 och därmed skulle han bara sakna en R 69:a, vi vet att det redan står en sådan i garaget och, tro det eller ej, så håller den just nu på att totalrenoveras av Uffe! Vi lär säkert få återkomma till det också. För några år sedan konstaterade en av Uffes kompisar att han förmodligen inte hade plats för ytterligare en hoj så det löstes på så sätt att Uffe fick köpa den vita R 50:an, den hade varit försedd med en sidvagn men denna skulle kompisen behålla. Långt in på 60-talet var fortfarande alla BMW:s motorcyklar svarta med vit randning, punkt slut, som ”Sonderausrüstung”, d.v.s. extrautrustning, kunde man få en BMW med ”Sonderlackierung”, speciallack, och denna bestod då av vit lack med svart randning. Ytterst få privatpersoner beställde denna kombination, däremot ansåg poliser världen runt att det var en vettig färgkombination för deras ändamål, särskilt den svenska polisen under 1960-talet. Uffes R 50 är svensksåld i vit kulör och har aldrig varit en polishoj. – När jag tog över R 50:an hade den stått och risat ihop under en presenning i över ett år, konstaterar Uffe. Läget var inte på något vis katastrofalt, ljuddämparna var visserligen fina men inte original och ytrost fanns litet här och var, en rejäl genomgång av det mekaniska behövdes samt naturligtvis ny lack. På en mässa i Bryssel presenterade BMW i januari 1955 sin nya boxermodell försedd med Earlesgaffel. Det är den speciella framgaffeln som naturligtvis givit BMW:s Earlesgaffel sitt namn. De förfinade den engelske konstruktören Ernie Earles uppfinning och erhöll därmed en för den tiden långslagig och 26 BUMSEN 1 – 2015 Uffes Sonderlac TEXT & FOTO HAGEN HOPP ML 2650962 RENOVERINGSFOTO UFFE LIIKAMAA ML 2680943 Bumsen 1-15 M.indd 26 2015-02-10 16.16