Bumsen 1
L E T THE SE A SON BE GIN NYHETERNA PÅ PLATS F800
R är en av flera nyheter från BMW under 2015. Lättkörd, smidig och med ett antal uppdateringar från tidigare år. Kom in och upplev den och de andra nyheterna i någon av våra butiker. UMEÅ FORMVÄGEN 8 090-18 75 95 SUNDSVALL NORRA VÄGEN 8 060-61 33 15 WWW.NORTHBIKE.SE INFO@NORTHBIKE.SE Sätt en sladd på blixten och håll den på armlängds avstånd från kameran så försvinner det problemet. (Funkar tyvärr inte med pocketkameror. Där får man ta till andra knep.) ”3M /Scotchlite/” säger sig vara världsledande på reflexmaterial, vilket faktiskt verkar vara sant (jämför ”GoreTex”). Observera att det finns plagiat som är bedrövligt dåliga. Jag har upptäckt nya varselvästar med reflexband som sett väldigt ”vanliga” ut men inte fungerat alls! Snabbaste sättet att kolla, ta en blixtbild med mobilkamera på västen. Bländande fordonsbelysning Ett nyckelord i all trafikutbildning är ”förutsägbarhet”. De högst varierande och skräckinjagande belysningsarrangemang som i dag tillåts pryda allt från långtradare till motorcyklar är långt ifrån förutsägbara. Ju fler strålkastare och annat ett fordon (oavsett slag) har, desto mer uppseendeväckande blir det. Faran är att andra trafikanter tittar på det fordonet onödigt länge. Under tiden kan de missa andra viktiga detaljer i synfältet, t.ex. ett barn eller djur på väg att springa ut i körbanan – eller en annan hoj! En enkel, någorlunda standardiserad design är lätt att upptäcka och identifiera. En gammal hoj, med stor, rund strålkastare fram, liknar de skärmar som brukar finnas runt trafikljus när de placeras mot himlen eller annan ljus bakgrund. I motljus framträder hojen då som en mörk oval på höjden med en rund, ljus fläck i mitten. Ungefär som ett trafikljus på ”gult”. Förutsägbart. Eller en gammal Volvo 140: en mörk oval på tvären med en med en stor, rund, ljus fläck i var ända. Förutsägbart. Vad gäller lysdioder (LED) och xenonlampor, de är generellt små. Hela ljuseffekten skall avges från en mycket liten yta. Denna kan då bli så starkt bländande att syncellerna i ögats skarpseende område storknar och lägger av totalt en stund när man råkar titta rakt in i lampan. Hög färgtemperatur hos ljuset förstärker bländningen. Detta kan ske även i fullt dagsljus. Därför är det inte så väl genomtänkt att dagtid envist köra på helljus och/ Tips för den som vill gräva djupare: • engelska Wikipedia, sökord ”Retroreflector” med länkar, • hemsidan ”Suzuki DR650 Reflective Tape Page” samt • diverse läroböcker i anatomi, fysiologi, flygmedicin och arbetsmiljö/belysning. BUMSEN 1 – 2015 35 eller med uppåtvinklade, ljusstarka LED-bestyckade dim- eller kurvljus med motiveringar som ”jag skall minsann synas” och ”bilisterna blinkar åt mig, vilket bevisar att de har sett mig”. Det troliga är att mötande fordonsförare (inklusive MC!) blir irriterade över att de, p.g.a. bländning och överstrålning i ögonen, inte ser vad som döljer sig bakom den mötande ljusblaffan. Detta är att binda ris åt både sin egen och andras ryggar. En irriterad förare är en farlig förare! Därmed återstår frågan hur man ska få Transportstyrelsen att förstå konsekvenserna av sin ”lysande” idé med bländande skyltar... Claes Törnheden ML 2660072 Bumsen 1-15 M.indd 35 2015-02-10 16.17