TIDNINGEN TILLVÄXT Lövtimmer på väg in på marknade
n
TIDNINGEN TILLVÄXT Granbarkborrens angrepp kan gyn
na svensk gran
TIDNINGEN TILLVÄXT Uppsving för havre gör att pris
et stiger
TIDNINGEN TILLVÄXT Islands återbeskogning är ett f
ramgångsprojekt
TIDNINGEN TILLVÄXT Blåsippan ute i backarna står –
i hundra år
TIDNINGEN TILLVÄXT Ferry vill bli världsbäst
Krönika Varje kostnad behöver en kompis J ag brin
ner mycket för företagsutveckling och ska försöka ge dig som läser något matnyttigt att fundera vidare på. Grundpelaren för utveckling tycker jag är en god lönsamhet. Mitt råd är att först och främst jobba med det man har. Går det att sälja mjölk, spannmål, kött och så vidare till en annan köpare som betalar bättre? Finns det något att göra med kvaliteten så att du får bättre betalt? Går det att samarbeta med någon för att få större volymer att sälja? Kolla över dina kostnader. Någon klok människa sa vid något tillfälle att varje kostnad måste ha en kompis på intäkts sidan. Fundera över vilka kostnader du har och varför. Går det att skruva på några utan att tappa kvalitet i det som köps? Finns det onödiga kostnader som inte har en kompis? Alla kostnader ska kort och gott leda till en ökad/bibehållen intäkt. Skapa dig sedan en förståelse för Utveckla det som du kan bli bäst på, men se också till att det är något som ger kassaflöde. dina siffror. Vad är lönsamt och vad är inte lönsamt? Har du bara en sorts affär är det lättare, men har du flera, till exempel mjölk, skog och vindkraft, så lägg upp bokföringen så att du ser hur varje verksamhet går. Skapa också bra nyckeltal som du följer, till exempel antal liter mjölk i tanken eller följ upp varje kull med kycklingar. NÄSTA STEG ÄR det svåraste. Nu gäller det att ta beslut om vad som ska utvecklas, behållas och avvecklas. Här gäller det att inte bara stirra sig blind på de enskilda verksamheterna utan även tänka på vilka gemensamma kostnader som ändå finns kvar även om verksamhetsgrenen avvecklas. Utveckla det som du kan bli bäst på, men se också till att det är något som ger kassaflöde. Ska jag lyfta ut en faktor som är den med enskilt störst betydelse för att få ett framgångsrikt jord- eller skogsbruksföretag så är det att man hittat minst ett ben som ger ett stadigt kassaflöde i bolaget. Så för att utveckla ditt företag på bästa sätt gäller det att få förståelse över siffrorna och hitta din motor. n MARIA LUGN Utbildning: Agrotekniker, auktoriserad redovisningskonsult. Befattning: Vd Olsson & Lugn. Ålder: 36 år. Intressen: Läsa böcker, vandra och självhushållning. Dold talang: Kan gå vilse var som helst, senast i min egen skog. Tillväxt 21
TIDNINGEN TILLVÄXT Solpaneler på inmarsch – tufft
för vindsatsningar
TIDNINGEN TILLVÄXT Klimatsmart köttproducent
TIDNINGEN TILLVÄXT WWF:s matexpert ger grönt ljus
för ekokött
TIDNINGEN TILLVÄXT Grön finansiering bidrar till e
tt hållbart samhälle