LEDAREN Nr 1 2020 Lönsamhet och inspiration från
Handelsbanken Skog och lantbruk MARKNAD Ökat sug efter havre – priset skjuter i höjden UTBLICK Så ska Island beskogas igen REPORTAGET Klimatsmart kött finns i Klågerup Timbersportaren och skogsägaren Ferry Svan: ” Det gäller att läsa virket” Tillväxt 1 D Magasinet Tillväxt ges ut fyra gånger per år av Svenska Handelsbanken AB 106 70 Stockholm telefon 08-701 10 00 (org.nr. 502007-7862) Ansvarig utgivare: Rolf Åttingsberg Produktion: Splay One, www.splayone.com Redaktör: Marina Tell Eskildsen Redaktionsråd: Lena Lundh, Stefan Mattsson, Axel af Petersens, Ulrik Wedelin, Åsa Willén, Karin M Åberg och Rolf Åttingsberg Formgivning: Sara Bergfors, Lena Fredriksson Korrektur: Jenny Björk Omslagsbild: Kristina Sahlén Utgivningsbevis nr: 28 826 ISSN 2000-5563 Tryckeri: Ruter Kontakta oss med tips och artikelidéer på skogochlantbruk@handelsbanken.se Magasinet trycks på Svanen- och FSC-certifierat papper. Inlagan på 100 gram WFU (Amber Graphic) och omslaget på 170 gram WFC Silk (Arctic Silk). Handelsbanken förbehåller sig rätten att publicera hela eller delar av insänt material. Vid frågor beträffande prenumerationsärenden, mejla skogochlantbruk@handelsbanken.se eller skriv till Handelsbanken Skog & Lantbruk, Torsgatan 12, 103 70 Stockholm. en som någon gång varit på en kurs längre än en dag minns säkert att varje morgon ofta inleds med tid för reflektion över föregående kursdags innehåll. Vad var det egentligen jag lärde mig, vad kommer jag ihåg och framför allt: vad tar jag med mig för att kunna utveckla mitt företag eller mig själv som person? Reflektionen tvingar dig att stanna upp och gör att du utvärderar möjligheter till förändring och utveckling. I vardagen blir ofta tiden en knapp resurs och det som blir lidande är inte sällan tid till eftertänksamhet och utvärdering. Uppföljning är en annan sak som tenderar att flyttas ner på listan över saker att göra. Risken är att det som inte följs upp inte blir gjort, eller i varje fall inte blir som det kanske var tänkt. Möjligtvis blev det ändå ett bra utfall men frågorna varför och hur lämnades åt sina egna öden. I vardagen blir ofta I ÅR ÄR DET TIO ÅR SEDAN tidningen Tillväxt kom ut med sitt första nummer. Vi tänker uppmärksamma detta genom att vår nya serie ska handla om uppföljning med olika teman. I varje nummer går vi tillbaka till något tidigare gårdsreportage för att se hur det har gått, vad man dragit för lärdomar och hur har man använt dessa för att utveckla sitt företag och blicka framåt. Först ut är temat om energi och vi möter några av ägarna till Åsle Vind AB. tiden en knapp resurs och det som blir lidande är inte sällan tid till eftertänksamhet. DE SOM ÄR FÖDDA mellan 1981 och 1996 kallas ibland generation Y eller millennials. Kännetecknande för dessa personer är bland annat att de har stort fokus på miljövänlig konsumtion och är villiga att betala mer för hållbara produkter samt vill ha förtroende för avsändaren av ett budskap. De är noga med sina val, de utvärderar företagen innan de köper deras produkter och har gärna ett delat ägande. Ett företag som föddes mellan dessa årtal är Sveriges Maskinringar, som i år fyller 30 år. Genom sina lokala maskinringar skapar man ett effektivt nyttjande av medlemmarnas resurser med ledord som samverkan, förtroende och närhet. Orden stämmer väl in på en millennial och du möter Sveriges Maskinringar på marknadssidorna. Millennial eller inte hoppas jag att du finner stort nöje i att även läsa om återbeskogningsprojekt på Island, svensk havreproduktion, solenergi, grön finansiering och mycket mer i detta årets första nummer av Tillväxt. Tillväxt fyller 10 år – vi blickar tillbaka ROLF ÅTTINGSBERG Ställföreträdande chef Handelsbanken Skog och lantbruk roat01@handelsbanken.se Tillväxt 3 TILLVÄXT 10 ÅR! JUBILEUMSSERIE Del 1. Energi Tuff resa för vindbranschen
TIDNINGEN TILLVÄXT Lövtimmer på väg in på marknade
n
TIDNINGEN TILLVÄXT Granbarkborrens angrepp kan gyn
na svensk gran
TIDNINGEN TILLVÄXT Uppsving för havre gör att pris
et stiger
TIDNINGEN TILLVÄXT Islands återbeskogning är ett f
ramgångsprojekt
TIDNINGEN TILLVÄXT Blåsippan ute i backarna står –
i hundra år
TIDNINGEN TILLVÄXT Ferry vill bli världsbäst
TIDNINGEN TILLVÄXT Solpaneler på inmarsch – tufft
för vindsatsningar
TIDNINGEN TILLVÄXT Klimatsmart köttproducent
TIDNINGEN TILLVÄXT WWF:s matexpert ger grönt ljus
för ekokött
TIDNINGEN TILLVÄXT Grön finansiering bidrar till e
tt hållbart samhälle