Bumsen 1
Färja i Finland Ferry spotting i Finland Idén til
l denna resa tog sin början vintern 2022-2023. Efter pandemin var det dags att röra på sig lite mer utomlands. Men vart skulle resan gå? En tidigare tanke om att besöka ”Skärgårdens Ringled” i Åbo blev till slut alternativet. Det finns två ringleder med olika längd. Vi tog den längre. Nu började ett roligt planeringsarbete. Det gällde ju att synka egen och familjens semester, färjetider, sevärdheters öppettider, med mera. Datum bestämdes till de fem första dagarna i augusti 2023. Rutten blev Stockholm-Åbo-IniöHoutskär-Korpo-Nagu-Pargas-Åbo-Stockholm. Resehandlingar jag ville ha med var grönt kort, registreringsbevis, försäkringsbesked, skadeanmälan, EU försäkringskort, hemförsäkring. Reseverktygen var inga speciella denna gång, då BMW:n de senaste turerna visat sig mycket tillförlitlig. Packningen bestod av valda delar ur tipsen i SMC-boken. Första natten sov vi på lyxiga färjan Viking Glory. som byggdes i Kina av Xiamen Shipbuilding Industry Co Ltd Lyxiga Viking Glory. Bumsen 1 2024 13 2017, och kostade 225 miljoner euro. Färjan tar ca 500 bilar och 2800 passagerare, har 200 i besättningen. Hon har 922 hytter, drivs av 6 motorer på 44 000 hk som matas med bränslet LNG (Liquefied Natural Gas) och är utrustad med ABB:s Azipod-propellrar som kan vridas 360 grader för maximal manövrerbarhet och bränslebesparing.