Bumsen 1
Däckbyte Här pressar jag ner däcket så det släppe
r från fälgen. Efter att ha tryckt ner det så det har släppt, roterar jag däcket ett kvarts varv och upprepar proceduren. Detta gör man tills däcket har släppt helt från fälgen. Sedan vänder man på fälgen och upprepar proceduren. Har man trycksensor i fälgarna kan man passa på att kontrollera att de sitter fast ordentligt. Detta gör sällan/aldrig däckverkstäderna. Själv råkade jag ut för detta med resultatet att luft läckte ut via sensorn på framfälgen vid ett tidigare däckbyte. Sedan är det dags att smörja så det glider lätt. Då detta är första gången jag skall göra detta lägger jag på rejält med glidmedel för att minimera motståndet. Ett annat arbete som däckverkstäderna inte gör är att ta bort klisterrester från tidigare vikter såvida inte klistret sitter i vägen för de nya vikterna. I efterhand förstår jag att jag inte hade behövt lägga på så mycket glidmedel som jag gjorde. Men det gick i alla fall väldigt lätt att få av däcket. Mycket lättare än jag hade befarat. Här hänger däcket på balanseringsaxeln klart för balansering, Och så här snyggt blir det när man gör det själv. Inga klisterrester på fälgen här inte. Bumsen 1 2024 47