Bumsen 1
GPS Anmärkningar Connected Ride Navigator Rutt En
Rutt skapad i CRA synkroniseras oförändrad över till CRN där den också kan editeras om så önskas. Också en Rutt skapad direkt i CRN kan editeras. En Rutt som importerats som gpx antingen via CRA eller direkt till CRN kan inte editeras. En sådan Rutt räknas alltid automatiskt om internt till Spår med ett stort antal ””Support points””. NB! Mindre ”stickspår” på ca max 100 m försvinner! (detta händer inte i CRA så vi antar att det är något BMW kommer att rätta till). I övrigt behålls originalsträckningen bortsett från om det saknas väg på CRN-kartan där Spåret går, omräkning sker då till sträckning där kartan har väg. När Spåret sedan ska användas, räknas det om till Rutt i CRN. När man avviker mer än ca 100 meter från en Rutt skapad i CRA/ CRN, alternativt väljer att hoppa över en WP, kommer omräkning att ske till nästa WP. Avviker man från en importerad Rutt/Spår skapas ett förslag på hur man kommer tillbaka till originalrutten vid punkten där man avvek. Någon omräkning av själva Rutten sker däremot inte. Spår Spår förs över exakt som de ser ut i där de skapats och antalet ”Support points” blir lika med ursprungsspårets. Därefter fungerar det enligt Rutt ovan. Integration med BMW MC, tumhjul och fordonsdata Allmänt Navigatorerna är väl integrerade med BMW-s motorcyklar som är förberedda för GPS avseende fästet, tumhjulet och möjligheten att få fram fordonsdata. NAV VI ”BMW säljer ett fäste för motorcyklar (även ej BMW) som saknar ett integrerat fäste. Som ersättning för tumhjulet finns det fyra fysiska knappar för: - Inzoomning. - Utzoomning. - Byta sida i navigatorn som Karta, Kompass, Färddator och Mediaspelare. - Repetera det senaste navigationsmeddelandet. CRN Så här skriver BMW: ”Compatibility: Almost all BMW Motorrad models from model year 2014 onwards with multi-controllers and the navigation device preparation optional equipment can use the ConnectedRide Navigator and operate it via the multi-controller. The Tourer models R 1200 RT, R 1250 RT, K 1600 GT, K 1600 GTL, K 1600 B and K 1600 Grand America are excluded. ” Kommentarer: Att R 12xx RT och K 1600 exkluderas beror på att CRN inte får plats i utrymmet för navigator. Redan 2013 kom 1200 GS med multi-controller/tumhjul, oklart varför detta inte nämns. Idag krävs det en motorcykel med TFT-skärm för att kunna aktivera CRA vilket i praktiken är ett krav för att kunna använda CRN fullt ut. Vi får hoppas att det är något som BMW kommer att åtgärda, som det är idag exkluderas motorcyklar före 2017/2018. Övrigt: Motorcykel med TFT-skärm samordnar navigationen av Rutt i så motto att även den skärmen visar navigationsinformation. WP WP skapade i Rutt i CRA följer med till CRN. WP i Rutt kan också skapas direkt i CRN. WP kan dock endast användas för att forma den aktuella Rutten, namnet kan inte editeras eller få olika symboler. Inte heller kan de visas i andra Rutter och de följer inte med vid en export av Rutten. WP skapad i ett ruttplaneringsprogram som BaseCamp sparas vid import separat i en egen ”Rutt” i CRN. De behåller det namn de fått i ruttplaneringsprogrammet. Dessa WP kan sedan användas för att manuellt skapa en Rutt. I övrigt fungerar de enligt ovan. Ladda gpx-fil via USB-port Placera i biblioteket ”Routes” och läs in i CRN mha ”Import”. Dela Rutter, Spår, WP Rutter och Spår sparas som Spår, WP sparas som Rutt. Samtliga lagras som gpx i biblioteket ”Routes” i CRN. Övrigt Många har rapporterat problem med att kartan kan inte laddas och att CRN istället går tillbaka till huvudskärmen i programvaran 1.01. Vi får anta att BMW löser detta, men till dess får man fabriksåterställa CRN och sedan ladda in kartorna på nytt. Har du egna teknik tankar? Berätta i Bumsen! Har du tekniska tips, eller andra råd som kan hjälpa oss andra? Tänk på att det som kanske är självklart för dig kan vara guld värt för andra. Skriv och berätta om vad, var, när och hur du gör! Maila text och bilder till bumsen@bmwklubben.se / Redaktör’n 44 Bumsen 1 2024