Bumsen 1
Färja i Finland the seas” på Meyer varvet. Royal
Caribbean International har beställt 3 st. Den är på 90 000 hk, körs även den på LNG, har också ABB:s Azipod-propellrar, tar 7000 passagerare, har 2800 i besättningen och 2800 hytter. Är nästan dubbelt så stor som Viking Glory. Leverans till Miami/Florida sker i januari 2024. Testkörningar är redan i full gång i vattnen utanför Åbo. Hotell Stallbacken, Korpo. pumpstation, men det gick inte att uppbringa. Fick vänta ända tills vi nådde yttre delarna av Åbo. Nagu-Pargas: På Nagu besöktes Westerholms stig. Valter Westerholm var en finsk målare på 1800-talet som var från trakten. Stigen avslutades vid ett nybyggt utsiktstorn med fantastisk utsikt. Lunch intogs i gästhamnen, som är döpt till nordens Sankt Tropez. Så vidare exklusivt kändes dock inte hamnen, men är ändå värd ett besök. Lunchen intogs här. Mellan dessa två öar har man skaffat el-färjan Elektra på 2600 hk som tar 92 bilar. Intressant lösning med tanke på hur eldrift utvecklas, eldrift börjar ju dyka även upp på el-hojar inom MC-branschen. Pargas-Åbo: Lite av en transportsträcka till bebyggda trakter och sista övernattningen, denna gång på Scandic Atrium inne i Åbo. Här kunde vi ta del av alla förmåner i Scandic Friends. I garaget sågs en fantastiskt fin Guldvinge. Här besöktes även Art Gallery med fina utställningar. Däcken pumpades och har inte larmat efter det. I Åbo siktade vi också den extremt fashionabla nya lyxkryssaren ”Icons of Helsingfors-Stockholm: Åter på Viking Glory som levererade både bekvämlighet, mat och taxfree. SPA-avdelningen med sina 3 pooler och flera basturum är väl värd ett besök. Så även den stora lunch-buffén. Det är lätt att äta för mycket av allt det goda. På taxfree inhandlades lite, då priserna är ca 35 % lägre än på fastlandet. Väl hemkommen till Stockholm var det bara att tvätta hojen och sen starta tvättmaskinen. Slutsatser: Trevlig och lagom lång resa. Kör turen motsols, så slipper du de flesta köer och turister. Tillgång på bensin och olja är dålig ute på öarna, så ha med bränsle/olja för minst 30 mil. Mat finns att köpa längs hela vägen. Kolla turistinfo Visit Parainen - The Finnish Archipelago på nätet innan turen så är du förberedd på vilka mål och boenden som är intressanta. Text o foto: Berndt Berglund Icon of the seas. Bumsen 1 2024 15