Bumsen 1
Däckbyte Enkelt däckbyte - med förhinder En stor
utgift för oss motorcyklister är däck. Speciellt om man är en långkörare. Själv kör jag runt 3 000 mil per år så det blir 2 - 3 byten om året, definitivt 3 om man kör BKK under ett år. Så jag har tittat på om man skall kränga däck själv. Vilka är fördelarna och vilka är nackdelarna? Är det lätt? Sparar man några pengar på det? Att använda däcksjärn känner jag till men inbillar mig att det är kämpigt att få av och på däcket från fälgen, även om det ser lätt ut när till exempel Bret Tkacs gör det i sina Youtube-filmer. Bret rekommenderar däcksjärn från Motion Pro. Här är en film där han visar dem och gör bytet med 1,5 hand (!): I en annan Youtube-film kränger en kille däck med en handdriven maskin liknande de som däckverkstäderna har. Den var väldigt kompakt och det såg hyfsat lätt ut att kränga av och på däcket. I beskrivningen till filmen hade han uppgett namnet på denna däckkrängare men det visade sig att hemsidan han länkade till inte är aktiv. Så jag letade vidare och fann denna maskin som en kille i Tyskland säljer: http://www.hama-racing.de/19.html. Jag var lite misstänksam först då hemsidans design är en relik från sent 90-tal. Och det visade sig att det var banköverföring som gäller som betalning. Men efter ytterligare lite efterforskning om denne kille bestämde jag mig trots allt för att beställa av honom. Det visade sig att det var en seriös person, som skickade maskinen innan han fått pengarna från mig. Jag gjorde honom nog lite nervös när jag klantade till det med banköverföringen så pengarna skickades inte vid första försöket. Men det löste sig till sist. Jag beställde start-paketet och en adapter-platta för bakfälgen. Maskinen kom väl inpackad och visade sig hålla hög kvalitet. Det följer inte med någon manual till maskinen som beskriver dess delar och hur man monterar den. Men då den inte består av så många delar är det lätt att montera den utifrån de bilder säljaren har på sin hemsida. Att kränga däck med denna maskin är väldigt enkelt, under förutsättning att man inte snålar med glidmedel. Att balansera däcken är enklare än vad en del gör gällande på Youtube. 46 Bumsen 1 2024 Text o foto: Mats Jönsson Fördelarna jag ser med denna maskin är: • Jag kan byta däck när det passar mig. • Jag kan sätta på nya däck inför en längre resa och spara de gamla om där är gummi kvar, och sätta på dem igen när de nya är utslitna och på detta vis utnyttja däcken maximalt. • Jag sparar tid då jag slipper transportera MC:n/däcken till däckverkstaden. • Genom att byta själv slipper jag jaga tid hos däckverkstaden. Jag har hittat endast en däckverkstad i min närhet som har öppet på lördagar, då det är den enda dagen i veckan jag själv har möjlighet att köra MC:n till däckverkstaden om jag vill slippa behöva ta ledigt från mitt arbete. • Renare fälgar = inga klisterrester på dem. • Sparar pengar på både däck och arbetskostnad. Pengar man kan ”stoppa/hälla ner” i tanken istället. Jag kan inte se några nackdelar med denna maskin förutsatt att man inte tycker om att smutsa ner sina händer. Och till rubriken om däckbyte med förhinder. Det jag fann var att axeln som man trär genom hjulet är 20 mm men hålet på framhjulet är 19,8 mm (!). Detta gjorde att jag inte kunde skifta däck på framfälgen denna gång då axeln inte passade. Detta fick en däckverkstad hjälpa till med. Personen som säljer denna maskin lovar på sin hemsida att han gratis skickar axlar i andra dimensioner till dig. Men då jag har en kund som gör svarvarbeten, till bland annat Alfa Laval, vände jag mig till dem istället. De svarvade bort 0,2 mm på axeln så den även passar till framhjulet nu. Detta följer med i start-paketet.