Bumsen 1
Nyheter Konvertera ditt defekta ABS-system NCCR e
rbjuder nu en komplett konvertering av äldre ABS-system från FTE, till det modernare Continental-systemet som är standard på BMW-motorcyklar fr o m 2006. Själva ABS-modulen är en modifierad version av den modul som sitter i 2024 års BMW-motorcyklar. Konverteringssatsen är framtagen av tyska WCS och har ett allmänt drifttillstånd av ABE, och kan monteras utan specialtillstånd eller ombesiktning. Konverteringen integreras sömlöst i motorcykelns el- och diagnossystem, borta är surrandet från bromskraftförstärkaren och kraftbortfallet vid avstängd motor eller fel på ABS-systemet. Förutom bättre funktion innebär konEn äldre ABS-modul från FTE till vänster, den nya Continental-modulen till höger. verteringen en avsevärd viktbesparing. Kostnaden för konverteringen, inklusive Nyheter i Klubbförsäkringen Nyheter i klubbförsäkringen 2024 är bl a en förändring i valen av andra förare, där försäkringsgruppen i klubben under en längre tid efterlyst en förbättring för de medlemmar som vill kunna prova varandras hojar. Det tidigare valet ”Förare lika gammal som du” byts ut till ”Förare 30 år eller äldre”. Denna förändring har börjat tillämpas från den 1/1. Valet ”Förare lika gammal som du eller äldre” ändras per automatik till det nya. Valen ”Ingen annan” och ”förare oavsett ålder” är naturligtvis kvar. En annan förändring är att rabatten för ABS på vagnskadesjälvrisken försvinner och att alla får den lägre självrisken som man valt (1 500/4 000/7 000 kr). Bakgrunden är att alla motorcyklar över 125cc levereras med ABS sedan 2016, och en branschöverenskommelse sedan tidigare att ABS modeller var det som skulle importeras om valet fanns. Övriga fördelar i klubbförsäkringen: Marknadens längsta maskinskadeförsäkring 12 år/10 000 mil Stilleståndsersättning Startspärr räknas som godkänt lås, (styrlås och startspärr räknas som vardera ett godkänt lås) Samlingsrabatt upp till 20 % montering, är ca 23 000 – 25 500 kr. Läs mer på www.nccr.se 16 Bumsen 1 2024