Bumsen 1
GPS hantera rutter och tripploggar. Appen kommer
i en funktionsbegränsad ”Trial-version”, som inom 31 dagar måste ”paras” med en BMW MC som har stöd för den. Det stödet finns bara på BMW MC med TFT-display (som introducerades 2017). Har man en MC med konventionell instrumentering, får man leva utan Connected-appen. I praktiken innebär det, att ruttplanering måste göras direkt i Connected Ride Navigator – som har begränsade möjligheter till redigering, eget vägval, att spara rutter och att hantera tripploggar. Det går visserligen att ansluta Connected Ride Navigator till en Windows- eller Macdator, eller Android-enhet (iPad/iPhone stöds inte) via USB-kabel, och den vägen ladda rutter/spår och Waypoints som skapats i något ruttplaneringsverktyg. Det är dock inte dokumenterat, och kräver datorvana då man jobbar direkt i enhetens filsystem (som inte heller finns dokumenterat). Det går även att ”tanka ur” tripploggar och rutter man sparat i Navigatorn. Oavsett om man ruttplanerar i Connected-appen, eller direkt i Connected Ride Navigator, finns möjlighet till olika rutt-val. Man kan välja närmaste väg, snabbaste väg, effektivaste väg (lite oklart vad det innebär) eller ”winding roads” i 3 nivåer. För att välja vägar själv, får man sätta s k Waypoints där man vill att rutten ska passera. Navigatorn drar sedan rutten mellan dessa punkter – exakt vilken väg kan man inte påverka. Har man skapat en rutt i t ex Basecamp, Calimoto, MyRoute-app, ViaMichelin eller annat verktyg som kan skapa en .gpx-fil, kan den importeras via BMW Connected-appen. Sådana rutter innehåller tusentals ”support points” (dvs koordinater som rutten passerar), och den slutliga beräkningen av rutten följer därför oftast de vägar man valt. Tyvärr går en sådan rutt inte att redigera i vare sig Connected-appen eller i Connected Ride Navigator. Stöd för att följa spår (dvs ”en linje på kartan”) saknas helt – spår omvandlas alltid till rutter. Ruttberäkning är alltid aktiv – avviker man från rutten räknas rutten om från där man befinner sig till nästa ”support point”. Detta är sällan ett problem med importerade rutter, som har tätt mellan ”support points” – däremot kan rutter som skapats i Connected-appen eller direkt i Navigatorn räknas om ganska rejält, om det är glest mellan Waypoints! Sammanfattningsvis är BMW Connected Ride Navigator en snabb och lättanvänd Navigator, i första hand avsedd för BMW MC med GPS-förberedelse och TFT-instrumentering (utom RT- och K1600-modeller). Navigatorn ger ett robust och prydligt intryck, har ljusstark, tydlig skärm och integrerar på ett utmärkt sätt med MC/TFT-display, Smartphone och headset. Låter man navigatorn välja väg (d v s man matar in sin destination) gör den bra vägval efter valda inställningar – snabbt, effektivt, kortaste väg eller olika nivåer på kurviga vägar. BMW Connected-appen ger bra överblick, och ger möjlighet att importera rutter från andra källor och spara gjorda resor. För spontana resor/ruttval på t ex en semesterresa eller en dagstur mot ett bestämt mål fungerar den alldeles utmärkt med lättanvänt gränssnitt och tydliga anvisningar. För mer avancerad användning har BMW Connected Ride Navigator – i alla fall än så länge – stora begränsningar. Det saknas en del viktiga funktioner - den stöder inte körning efter spår, Waypoints kan inte visas i importerade rutter, och importerade rutter kan inte redigeras, och det går inte att mata in resmål/Waypoints som koordinater. För körning utanför det asfalterade vägnätet är Navigatorn inte heller särskilt lämplig. Här är möjligheten att följa ett spår närmast en nödvändighet (exempelvis där vägen finns i verkligheten, men inte finns med i kartmaterialet). forts. nästa sida BMW Connected Ride App (CRA) Det går inte att komma förbi Connected Ride App, när man pratar om Connected Ride Navigator (CRN). Utan CRA krävs kabel till CRN för att föra över rutter och spår från olika källor (vilket dessutom är helt odokumenterat). CRA har i stort samma funktionalitet som CRN, och möjlighet till samma inställningar (som dock inte synkroniseras mellan CRA och CRN). Appen kan användas för navigation på en MC, antingen med valfri telefonhållare på BMW med TFT-skärm, eller med BMW standardfäste tillsammans med smarttelefonhållaren Connected Ride Cradle (CRC) – detta fungerar dessutom tillsammans med BMW:s ”tumhjul”. För att aktivera CRA, utöver en månads funktionsbegränsad provperiod, krävs antingen en BMW med TFT-skärm eller en CRC. Enbart CRN räcker märkligt nog inte för aktivering. Förhoppningsvis en miss BMW kommer att åtgärda! Väl aktiverad kan CRA börja samarbeta med CRN. Man skickar .gpx-filer trådlöst till CRA i den mobila enheten. CRA och CRN synkroniseras automatiskt, och rutter som skickas till CRA dyker upp i CRN. CRN synkroniserar även till CRA, t ex ”färdhistorik” (tripploggar) och ”favoriter”. För den som har en BMW med TFT-skärm, och är nyfiken på funktionaliteten i en CRN men inte vill köpa grisen i säcken, så är det en bra idé att först testa CRA. Den är kostnadsfri och ger en bra bild av vad CRN kan (och inte kan) prestera. Bumsen 1 2024 39