Bumsen 1
Nya medlemmar Gemma Melin Ulf Rask Jenny Gyllén L
alla Fondin Björn Tibblin D11 - Småland - Blekinge Sara Romin Linnéa Duedam Håkan Gabrielsson Samuel Willén Stefan Bofeldt Jonathan Lindvall Håkan Bygdén Peter Rossler Henry Feivel Aland D12 - Gotland Oscar Olofsson Lena Rydberg Varberg Kode Partille Partille Lerum Kalmar Emmaboda Oskarshamn Skillingaryd Eksjö Jönköping Växjö Lekeryd Degerhamn Visby Romakloster D14 - Halland - Sydvästra Småland Per Bergqvist Birgitta Ring Per-Eric Ring Gislaved Tomas Johansson D15 - Skåne Tord Nilsson Carsten Søe Hyltebruk Hyltebruk Falkenberg Påarp Skurup BMW F 850 GS BMW R 1200 GS BMW F 750 GS Triumph Tig 800XC BMW R 1250 GSA BMW R 1200 GS BMW S 1000 XR BMW R 1250 GS BMW R 1200 GS BMW R 1200 GS BMW R 850 R BMW R 100 RS BMW F 650 GS BMW R 1200 R BMW R 1250 GS BMW R nineT BMW R 1250 GS BMW R 1200 RT Lars Nyman Milorad Cekanovic Thomas Bachman Magnus Carlsson Erik Malmquist Catarina Andersson Leif Andersson Jonny Thörnqvist Staffan Thörn Pontus Löfdahl Daniel Larsson Jonas Wikström Christer Ekstrand Kenny Constanzo Paul Larsson Peter Andersson Simon Erichson William Woxlin Johan Tegenfeldt Andreas Äng Anna Strand Jan Wikström Erik Jonsson Helene Vidén Jessica Vestin Jocke Abrahamsson Lukas Galezewski Mickael Ellberg Tomas Vidén Skurup Hjärnarp Svedala Lund Trelleborg Malmö Malmö Kristianstad Tyringe Marieholm Arild Svalöv Malmö Ängelholm Staffanstorp Malmö Klippan Svedala Dösjebro Veberöd Hörby Malmö Ängelholm Sjöbo Ystad Ystad Malmö Höör Sjöbo BMW R 1200 RT BMW R 1250 GSA BMW R 1250 GSA BMW R 1300 GS BMW F 750 GS BMW F 800 GT BMW R 1200 GSA BMW R 1250 GS BMW R 1250 GS BMW F 750 GS BMW R 1250 GSA BMW R 1200 GSA BMW R 850 R BMW F 750 GS BMW F650 GS Kawasaki Versys BMW R nineT Scr BMW R 1250GS BMW F800ST BMW R 1250 RT BMW F750 GS BMW R1300 GS BMW R1100 GS BMW R1200 GSA Thore Lindberg D8, in memoriam Thore Lindberg ML 419 från Herrljunga var med på BMW-klubbens allra första årsmöte i augusti 1986 på Fort Apache, Södertälje, tillsammans med Lars-Erik Andersson. Thore var en hängiven BMW-åkare och gjorde många resor med sin fru som passagerare. Det finns många anekdoter om honom., som när paret gjorde en Norgeresa på en sprillans ny BMW K100 RT, 1986 års modell. Långt inne bland fjällen i en dalgång stannade plötsligt motorn och efter ett antal försök att få igång den igen gav han upp. Det visade sig senare att det var ett fel i styrboxen, något som inte bara drabbade Thore. Thore, som var en handlingskraftig man, stannade en lastbil på väg mot Oslo. Det visade sig att lastbilen var fullastad med lådor fyllda med äpplen som var på väg att säljas i Oslo. För att få plats med motorcykeln på lastbilen köpte Thore så många lådor att motorcykeln fick plats och lät helt sonika frukten stå kvar utefter vägen. Väl framme lastades motorcykeln av och de fick skjuta den hela vägen genom Oslo till generalagenten. Denne blev arg över att de inte ringt och bett honom hämta upp dem, eftersom det var dålig reklam för BMW när Thore sköt på fram och frugan där bak. Då ska man veta att detta var innan mobiltelefonen blivit var mans egendom och även GPS så det var till att fråga sig fram genom Oslos gator. Det slutade med att den blev lagad och de kunde fortsätta resan hemåt. Thore var besviken över att motorcykeln gått sönder och för allt besvär de hade haft, vilket gjorde att han hörde av sig till Rindar, som var generalagent i Sverige vid den tiden, och bad om att få 20 procent på alla tillbehör under flera år, vilket han också fick! Vi som åkt tillsammans med Thore känner honom som en sympatisk men envis kompis som deltog på näst intill varje aktivitet. Han kom punktligt på sin K1600a och som alla BMW-åkare var han van vid att köra långa dagsetapper. Förutom MC-åkandet var Thore engagerad i lokala idrottsföreningar, samt i Hemvärnet. I sin krafts dagar körde han 15 Vasalopp, ett antal Vätternrundor, gjorde en svensk klassiker och cyklade världens längsta cykellopp för motionärer “Det store styrkeprovet“ som går mellan Trondheim och Oslo, med en sträcka på 560 km och 3 627 höjdmeter som avverkas i ett sträck! Thore, som blev 85 år, körde motorcykel ända in i det sista och hann med att ta BMW-klubbens klassiker under 2023. Han efterlämnar två döttrar. Text Lasse Persson, Lars-Erik Andersson. Foto Niclas Elneus Bumsen 1 2024 21