TIDNINGEN TILLVÄXT Fler intresserade av att anlägg
a våtmark
TIDNINGEN TILLVÄXT Nya ägarna till Bergvik jobbar
långsiktigt
TIDNINGEN TILLVÄXT Framtidstron är positiv i Skott
lands växande skogar
Krönika Företag med hållbara lösningar blir vinna
re N 14 Tillväxt 14 Tillväxt är konsumenten ändrar inställning, ändrar sig företagen. Och det är just vad som händer på förbrukningsområdet just nu, kan vi konstatera efter ett besök på Graphic Packaging , ett av USA:s största förpackningsföretag. Graphic Packaging producerar endast pappersförpackningar och de ser en jättemöjlighet nu när företag som McDonald’s och Dunkin’ Donuts slutar servera kaffe i plastmuggar i USA och går över till papp. I Norden har det skiftet i stor utsträckning redan skett, men i USA har det knappt börjat. Konsumenterna i USA blir allt mer upplysta och vill inte längre dricka kaffe ur en polystyrenmugg. De flesta av oss känner till att endast 10 procent av all plast i dag återanvänds och de enorma miljöproblem som plast medför, inte minst för världshaven. används i dag. aging öppnar sig en ny marknad på fem miljarder dollar. OCH DET KANSKE bara är början – i dag förbrukar vi globalt konsumentvaror av plast motsvarande 1 trillion dollar, allt går inte att byta ut än, men männi skans uppfinningsrikedom är stor. För oss blir det en bekräftelse på att de Endast 10 procent av all plast återföretag som kan hitta lösningar på de hållbarhetsutmaningar vi står inför också har goda möjligheter att bli framtidens vinnare. Med andra ord finns det hopp såväl för förpackningsindustrin som för oss konsumenter och världshaven. n GRAPHIC PACKAGING SPÅR att de kan öka sin försäljning med 1–2 procent per år de närmaste fem åren enbart på grund av konsumenternas ökade krav på hållbara förpackningar. Och de ser också i sin orderbok att det är i år förändringen sker på riktigt – ”the tipping point is here”, hävdar företagets finanschef när vi träffar honom och det finns ingen anledning att betvivla hans påstående. Alla de globala konsumentjättarna har ställt ut hållbara löften till sina kunder, till exempel lovar McDonald’s, Nestlé och Unilever alla att de redan år 2025 enbart ska använda sig av återvinningsbart material. Och bryggerierna i USA slutar inom en snar framtid att sälja förpackningar med sex burkar med den klassiska plastringen, i stället kommer ett amerikanskt ”six-pack” snart att se ut som på bilden här intill. För Graphic PackCHRISTOFER HALLDIN Utbildning: Nationalekonom. Befattning: Förvaltningschef. Ålder: 53. Intressen: Löpning, tennis, böcker. Dold talang: Bra på pingis.
TIDNINGEN TILLVÄXT Säkerheten viktigast när motors
ågen är i gång
TIDNINGEN TILLVÄXT Trivs bäst i Halland
TIDNINGEN TILLVÄXT Inhemsk produktion – räddningen
i kristider
TIDNINGEN TILLVÄXT Fler ben att stå på ger framgån
g
TIDNINGEN TILLVÄXT Lagen som ger svar på alla fråg
or om allmän platsmark