LEDAREN Nr 2 2020 Lönsamhet och inspiration från
Handelsbanken Skog och lantbruk MARKNAD Långsiktigt perspektiv för Bergviks nya ägare UTBLICK ”Business as usual” i Skottland trots brexit REPORTAGET Nyborgs recept: spannmål och olja Lantbruket är i ständig förändring Komiker med fötterna i myllan Bondsonen Thomas Petersson började som traktormekaniker Tillväxt 1 tillväxt nr 2 2020 JB.indd 1 2020-04-01 22:48 I Magasinet Tillväxt ges ut fyra gånger per år av Svenska Handelsbanken AB 106 70 Stockholm telefon 08-701 10 00 (org.nr. 502007-7862) Ansvarig utgivare: Rolf Åttingsberg Produktion: Splay One, www.splayone.com Redaktör: Marina Tell Eskildsen Redaktionsråd: Lena Lundh, Stefan Mattsson, Axel af Petersens, Ulrik Wedelin, Åsa Willén, Karin M Åberg och Rolf Åttingsberg Formgivning: Sara Bergfors, Lena Fredriksson Korrektur: Jenny Björk Omslagsbild: Anders Andersson Utgivningsbevis nr: 28 826 ISSN 2000-5563 Tryckeri: Ruter Kontakta oss med tips och artikelidéer på skogochlantbruk@handelsbanken.se Magasinet trycks på Svanen- och FSC-certifierat papper. Inlagan på 100 gram Lumi Set och omslaget på 170 gram Arctic Silk. Handelsbanken förbehåller sig rätten att publicera hela eller delar av insänt material. Vid frågor beträffande prenumerationsärenden, mejla skogochlantbruk@handelsbanken.se eller skriv till Handelsbanken Skog & Lantbruk, Torsgatan 12, 103 70 Stockholm. nom ekonomisk teori finns det många begrepp och samband att förhålla sig till. Utbud och efterfrågan är två av dessa. De påverkar vad du väljer att producera och till vilken kostnad det är rimligt för att skapa den lönsamhet ditt företag behöver för att långsiktigt överleva. För svenskt lantbruk har det genom åren skiftat hur marknaden tillåtits påverka prissättningen och därmed vad som producerats. I år är det 30 år sedan Omställning 90 var ett faktum och stora arealer åkermark togs ur produktion för att minska den överskottsproduktion som blivit följden av prisreglerade grödor. Åkermarken blev bland annat till skogsmark, våtmarker och extensiv vall. Fem år senare kom medlemskapet i EU och nya spelregler som påverkade förutsättningarna för det svenska lantbruket började gälla. 25 år efter EU-inträdet står vi inför nya utmaningar och hur ser framtiden då ut? Debatten om miljöpåverkan från skog och lantbruk genomsyrar de val konsumenterna gör, många gånger inte helt baserade på fakta. Detta är den verklighet som nu finns att förhålla sig till och möta på bästa sätt. I det här numret kan man läsa om tankar kring nya grödor för framtiden och möta företagare som anpassat sin verksamhet utifrån de nya möjligheterna. Vad händer på marknaden om ett land väljer att lämna EU? I VÅR JUBILEUMSSERIE Tillväxt 10 år möter vi återigen Gröna hagars kött som tidigt såg ett värde i närproducerat och hur detta utvecklats sedan starten för 15 år sedan. Självförsörjningsgraden har blivit högaktuell med coronavirusets påverkan på samhällsekonomin. Landshövdingen Helena Jonsson ger i serien (på sid 24–25) sin syn på länsstyrelsernas roll för att skapa struktur för att trygga samhällsfunktioner där livsmedelssystemen är en del. I gårdsreportaget möter vi familjen Bosson som utöver den traditionella verksamheten valt att producera egen kallpressad rapsolja. Ett byggande av varumärke som förts vidare och utvecklats av den nya generationen på gården. PRISUTVECKLINGEN FÖR åker- och skogsmark har under lång tid varit stark, bland annat till följd av ränteutvecklingen. Skogen som placering och dess många framtida användningsområden har bidragit till den positiva värdeutvecklingen och för lantbruket har även medlemskapet i EU spelat in. Men vad händer på marknaden om ett land väljer att lämna EU? I detta nummer tar Utblick oss till Skottland, som står inför nya marknadsförutsättningar efter brexit. Vad har vi lärt oss av historien och vilka möjligheter ser du för framtiden? ROLF ÅTTINGSBERG Ställföreträdande chef Handelsbanken Skog och lantbruk roat01@handelsbanken.se Tillväxt 3 TILLVÄXT 10 ÅR! JUBILEUMSSERIE Del 2. Lantbruk Gröna hagars kött tror på svensk mat
TIDNINGEN TILLVÄXT Fler intresserade av att anlägg
a våtmark
TIDNINGEN TILLVÄXT Nya ägarna till Bergvik jobbar
långsiktigt
TIDNINGEN TILLVÄXT Framtidstron är positiv i Skott
lands växande skogar
TIDNINGEN TILLVÄXT Säkerheten viktigast när motors
ågen är i gång
TIDNINGEN TILLVÄXT Trivs bäst i Halland
TIDNINGEN TILLVÄXT Inhemsk produktion – räddningen
i kristider
TIDNINGEN TILLVÄXT Fler ben att stå på ger framgån
g
TIDNINGEN TILLVÄXT Lagen som ger svar på alla fråg
or om allmän platsmark