WE 1
UTBLICK | 2:2017 Stora summor satsas globalt i ny
teknik för att effektivisera verksamheter, öka produktivitet och stärka konkurrenskraften. Men det digitala företaget behöver likafullt människor – kvalificerad arbetskraft – för att nå sina mål. Silicon Valley-företaget Cisco, ledande inom nätverk och datorkommunikation, har intagit en tätposition i den pågående omvandlingen mot en digital framtid och har blivit en förebild inom området. TEXT: LENNART PEHRSON FOTO: JASPER SANIDAD Även som ett synnerligen tekniktungt företag är Cisco i högsta grad beroende av att ha rätt medarbetare. När digitaliseringen sveper fram och i grunden kan ändra människors tillvaro världen över är den slutsats som Jeanne Beliveau-Dunn vill förmedla till företagen att det är »utbildning och rekrytering av de rätta människorna med den rätta kompetensen som kommer att göra en skillnad«. Ny teknik är allmänt tillgänglig. Det kan vara svårare att hitta den arbetskraft som behövs för att utnyttja de fördelar digitaliseringen kan ge. För det digitala företaget handlar inte bara om teknik, om nätverk och utrustning. Det är också ett annat sätt att tänka och handla, en kulturell förvandling. Omfattande kompetensbrist Jeanne Beliveau-Dunn, som leder Cisco Services, konstaterar att det kanske största hindret mot en digitaliserad verksamhet är just den stora klyfta som finns mellan utbud och efterfrågan på arbetskraft med relevant teknisk kompetens. Och problemet kommer inte att minska. Inom några år, 2020, förväntas hälften av alla jobb i USA kräva en teknikkompetens för att klara vad som kan räknas som även alldagliga uppgifter. Bristen på tillgänglig personal kan redan idag räknas i miljoner. Det finns inte ens personal, som klarar att säkra de nya tekniska systemen mot yttre hot. Hon uppskattar att det numera finns ett arbetskraftsunderskott på runt en miljon bara för att hantera cybersäkerhet. Hotar framväxten av IoT Cisco kan också lyfta fram statistik som visar att i mars 2017 var det mer än sju miljoner människor, som redovisades som arbetslösa i USA. Samtidigt fanns 5,7 miljoner lediga jobb. Men en betydande del av USA:s arbetsgivare uppgav samtidigt att de inte kunde rekrytera kandidater med lämpliga kvalifikationer. Bristen på arbetskraft – eller om man så vill den obalans som råder på arbetsmarknaden – försvårar utvecklingen av nya och » 4 av 10 företag som inte hänger med kommer att slås ut.« DBT CENTER potentiellt mycket lönsamma affärsområden. Det gäller kanske särskilt den teknik och de processer som går under namnet Internet of Things, IoT, de nya trådlösa nätverk som med sensorer, datorer och internet kopplar samman olika föremål, så att information kan flyta mellan allt från hushållsapparater och kläder till bilar och byggnader. Smarta telefoner kan kompletteras med smarta prylar. I förlängningen kan en ny infrastruktur ta form som förändrar bostäder, arbetsplatser och samhällen. Och redan 2020 beräknas 1,7 miljoner nya jobb ha skapats i USA, enbart för att klara distributionen av IoT-tjänster. Skapat unik rekryteringsbas Men problemen med att rekrytera rätt arbetskraft är så påtaglig att Cisco tillsammans med flera andra företag och institutioner tagit initiativ till IoT Talent Consortium. Bland övriga medlemmar återfinns såväl Microsoft som Massachusetts Institute of Technology, MIT. Syftet är helt enkelt att med utbildning och andra åtgärder skapa en rekryteringsbas för de nya digitala arbetsplatserna. Konsortiet utgör också i sig ett medgivande av att situationen inte kan hanteras av ett enskilt företag. Det är nödvändigt med samverkan mellan olika delar av näringslivet, allmänna institutioner och den offentliga sektorn. En central tanke är att impulser ska gå i olika riktningar, som mellan företag och universitet. Globalt forskningsinstitut och nätverksakademi Tillsammans med den internationella managementskolan IMD, baserad i Lausanne i Schweiz, har Cisco även tagit initiativ till The Global Center for Digital Business Transformation, DBT Center, som har till uppgift att forska om entreprenörskap och digitalisering. Meningen är att ge Omställningen till ett digitalt företag innebär att de anställda måste ges ökad frihet att själva avgöra var och när de vill utföra sitt arbete. Det är oundvikligt att fritid och arbete flyter ihop. 33