fakta Framstående internationell karriär ”Prada M
arfa”. livbojar – men eftersom de är gjorda av metall och är hårda, kan de inte rädda dig om du höll på att drunkna – istället skulle de sjunka till botten. Trots alla regler och supportsystem som är inbyggda i det nordiska välfärdssamhället upplever vi ibland att vi fortfarande riskerar att misslyckas eller kollapsa i en krissituation som till exempel den nuvarande pandemin. NT: Finns det en nordisk koppling i era projekt eller installationer? – Vi har ofta använt formella element från minimal eller funktionell design i våra projekt. Vi har en hatkärlek till skandinavisk design. Naturligtvis ser det bra ut, men det var också en del av ett modernistiskt tankesätt, en idé från mitten av århundradet om att alla ville ha samma, att passar in i en ”formel”. I den meningen kan Skandinavisk design beskrivas som mainstream, men en nedlåtande smakfull mainstream. NT: Kommer ni att finnas på plats vid invigningen? – Ja, vi kommer definitivt till installationen av konstverket och är där vid invigningen, oavsett vilken form den blir beroende på de nuvarande omständigheterna. Det är för tidigt att säga om vi kan ha en samling, men med ett offentligt utomhusverk som kommer att vara permanent blir öppningsaktiviteten mindre viktig eftersom skulpturen kommer att vara 12 NORDENS TIDNING 2-21 Konstnärerna Michael Elmgreen (f. 1961 i Köpenhamn) och Ingar Dragset (f. 1969 i Trondheim) är bosatta och verksamma i Berlin. Sedan början av deras samarbete 1995 har de haft en framstående internationell karriär, och de räknas bland de mest betydande och mångfacetterade konstnärerna i vår samtid. De utgår ofta från vardagliga föremål i sina skulpturer. De utforskar vad som händer när de igenkännbara objekten placeras i nya osannolika sammanhang. Genom att kombinera absurd humor och ett socialt engagemang lyckas konstnärsduon förändra traditionella tolkningar samtidigt som de manar till eftertanke och reflektion. Ett av Elmgreen & Dragsets mest kända verk är ”Prada Marfa” från 2005 – en fullskalekopia av en evigt stängd lyxbutik, permanent placerad vid sidan av en ödslig motorväg i västra Texas öken. ”Prada Marfa”, som kan ses som en kommentar till vår konsumtionskultur, har blivit en global attraktion och tusentals besökare åker till platsen varje år för att uppleva den surrealistiska hägringen. ”Det senaste året har ännu en gång visat hur viktigt det offentliga rummet är, både som samlingsplats och som symbol för gemenskap. Då många museer och kulturinstitutioner har tvingats stänga, blev vi entusiastiska över inbjudan att få visa våra verk utomhus på Kungliga Djurgården, i en unik parkmiljö som är öppen och tillgänglig dag som natt för alla. Det känns som helt rätt plats för vår första utställning i Stockholm”, säger Elmgreen & Dragset. tillgänglig för vem som helst som besöker Djurgården de kommande åren. * En målning som är skapad för få betraktaren att tro, åtminstone vid första anblicken, att det som avbildas är ett verkligt föremål kallas trompe l'oeil. Begreppet betyder ”(som) bedrar ögat”. Förutom en mängd offentliga utsmyckningar och utställningar på museer och gallerier världen runt, har Elmgreen & Dragset deltagit i biennaler i Bangkok, Istanbul, Liverpool, Singapore, Moskva, Venedig, Gwangju, São Paulo och Berlin. De curerade både den danska och den nordiska paviljongen på Venedigbeiennalen 2009, samt hela Istanbulbiennalen 2017. 2015 utnämndes Elmgreen & Dragset till hedersdoktorer på Norwegian University of Science and Technology. Deras senaste utställning i Sverige visades på Malmö Konsthall 2007.