HÅLLBARHET Cirkulärt mode Namn: My Gullstrand Bor
: Glumslöv Yrke/gör: Entreprenör och grundare av Familjen AB Berätta om er verksamhet? – Familjen vill inspirera och engagera fler till cirkulär handel. Vi driver idag en second hand butik med noggrant utvalda second hand-plagg och accessoarer till barn och dam, och arrangerar även stora sammankomster för second hand-försäljning. Vad drev dig till att starta Familjen AB? – Mitt second hand-intresse väcktes när jag fick mitt första barn och insåg att jag gärna ville handla begagnade varor till honom. När jag utforskade utbudet upptäckte jag att det var svårt att bli inspirerad och började därför drömma om att sälja begagnade varor i fräscha och attraktiva butiksmiljöer. Jag ville komma ifrån känslan av att second hand är ofräscht och istället uppmuntra främst personer som normalt inte vänder sig till begagnatmarknaden att komma över tröskeln och faktiskt känna att det går att hitta riktigt schyssta varor som känns nya trots att de inte är nyproducerade. Utifrån ett nordiskt perspektiv, hur skulle du vilja att marknaden för hållbar klädkonsumtion utvecklades? – Jag hade önskat att gränshandeln var mer sömlös så att det på ett smidigt sätt gick att känna större tillhörighet i Greater Copenhagen-området. Att det på ett enkelt sätt hade gått att skicka varor och marknadsföra sig på båda sidorna om sundet och att handeln hade känts ännu mer integrerad. Vilka är dina bästa tips för den som vill skapa en hållbar garderob? – Rensa! Börja med att sälja av sådant som hänger i garderoben och inte blir använt. Det är så mycket bättre om det kan komma till nytta för någon annan. Följ hållbara modekonton på sociala medier som uppmuntrar till second hand-köp och som även kan inspirera till hur du kan använda dina favoritplagg på nya sätt. 20 NORDENS TIDNING 2-21 Ett nordiskt klädmärke att inspireras av? – Svenska Nudie jeans var tidiga med gratis uppläggningar och lagningar i deras butiker, vilket redan då kändes som ett statement för långvarig användning av deras plagg. Idag är de långt framme beträffande det cirkulära tänket och jag blir väldigt imponerad av hur man marknadsför både nya varor och second hand-plagg sida vid sida via deras plattform. Ett föredöme i branschen! FOTO: EMELIE DAHLSTRÖM-RAVN