Lera 1
Lera FÖRORD AV MARTIN RÖRBY
Lera ETT MATERIAL MED ANOR
Lera STRÄNGA, BRÄNNA, GLASERA
Lera TEMPEN PÅ TILLVERKNINGEN
Lera ”LYSSNA PÅ BRANSCHEN”
Lera TEMA: RESTAURANGER
Lera KAKELSPANING
Lera TRE ARKITEKTER OM KERAMIK
Lera TEMA: POOL & BAD
Lera TRE KONSTNÄRER OM KERAMIK
Lera TEMA: FASADER
Lera KAKELSPANING
Lera ETT FRAMTIDSMATERIAL
Lera TEMA: BUTIKER
Lera TRE KREATÖRER OM KERAMIK
Lera NYFUNNEN KÄRLEK
REPORTAGE: THOMAS SANDELL SEDAN THOMAS SANDELL va
r med och grundade arkitektkontoret Sandellsandberg i mitten av 90-talet har han gjort sig känd för framstående projekt som Gåshaga brygga på Lidingö, Stockholmsbörsen och inredningar för Ordning & Reda, Polarn & Pyret, restaurang East och Moderna Museet. Han har formgivit lampor, möbler, designföremål och inte minst hus. Men att utbilda sig till arkitekt var inte självklart. Thomas Sandell hade först tänkt sig en karriär som yrkesmilitär, men två kompisar från lumpen sökte till arkitektutbildningen och han gjorde likadant. Han var den enda av dem som kom in och idag har kontoret 55 anställda. Trots en gedigen meritlista kunde Thomas Sandell nyligen lägga ny mark under fötterna när han 2018 för första gången gav ett hus en keramisk fasad. På Djurös karga klippor vilar en stor privat villa, med magnifik utsikt över Stockholms skärgård. För allmänheten blev huset bekant då det visades i SVT-programmet Hemma hos arkitekten. Där hyllades det för sina öppna ytor, sin insynsskyddade pool och imponerande vyer som sträcker sig ända till Sandhamn. Men det första som fångar betraktarens öga är den särpräglade fasaden. – Jag har aldrig tidigare jobbat med keramik exteriört på det här sättet, däremot mycket interiört, framför allt i restau ranger där vi ofta använt handmålat kakel. Villa Sagalid är första gången jag använt keramik i fasaden, men idén att använda keramik har funnits länge. Inspirationen kom bland annat från Alvar Aalto. – Alvar Aalto är en arkitekt som jag gillar mycket och han har använt keramik till delar av fasader flera gånger i hus som han ritat i Finland. Keramiken var med från början i Villa Sagalid och vi hade först tänkt använda Arabia, men det var problem med produktionen och beställaren som är holländare tipsade om Makkum. Det är Hollands äldsta fortfarande verksamma företag, de har varit igång sedan 1400-talet. THOMAS SANDELL RITADE själv plattan till fasaden. Var och en av de tunga, mörkblå plattorna har glaserats för hand och keramikens mörkblå bas har fått stick av brunt. Tanken är att plattornas färg ska fångas upp av omgivningens kulörer från hav och tallar och på så sätt bryta ner den väldiga volymen för ögat och hjälpa huset att landa väl på klipporna. – Jag gör alltid egendesignade plattor om det finns budget, men det ska ju vara storskaligt för att det ska löna sig. Det finns 122 tallar omkring huset och inspirationen till plattans färgsättning, blå med lite brunt i, fick jag från tallarnas bark. Huset ska smälta ihop med omgivningen. Varje platta är unik och skiljer sig lite från nästa. Det finns fler skäl till att keramiken fått pryda den storslagna villan. – Keramikens styrka är att man kan skapa egna former och mönster. Det finns alla möjligheter att forma den till något unikt. Dessutom ligger huset utsatt vid vattnet och uppe på en höjd och ska kunna stå emot vatten och vind. Då passar keramiken bra, eftersom det är ett väldigt hållbart material. PROJEKTET VÄCKTE LUSTEN att klä fler hus i keramisk kostym. I bostadsområdet Umami Park i Sundbyberg fick husen en keramisk fasad. Även ett studenthus i Stockholm och ett flerfamiljshus i Norrköping kommer att ha keramiska fasader när de står klara om några år. – Visst känner jag nu att ’vad snyggt det blev, detta kan vi ju göra mer av’. I Sverige har vi ju varit rädda för att det inte ska funka med vårt klimat, att plattorna ska börja spricka. Men på Umami Park hänger plattorna på fasaden. Då blir det luft bakom och man får inte det problemet. Thomas Sandell menar att Villa Sagalid gett honom en ny relation till materialet. – Att vi har gjort de här keramiska fasaderna skulle jag säga är ett direkt resultat av Villa Sagalid. Jag har lärt mig hur det fungerar med en keramisk fasad och jag har lärt mig hur jag ska argumentera för att övertyga beställarna och få dem att känna sig trygga med materialvalet. Man ska ha en beställare som vågar. Han tror också att materialet kan komma att sprida sig till andra rum än kök och bad, även i Sverige. – Det är jättefint att sätta i tak, det gjorde vi faktiskt också i Villa Sagalid. Jag målade plattor med Delft-teknik, en blomma i den typiska blå färgen, som vi satte i taket inne i ett skafferi. Varför inte ha en bröstning i keramik och måla ovanför? Det skulle vara kul att göra någon gång. Han tror att framtiden för det keramiska materialet ser ljus ut. – Jag tror att vi kommer att se fler och fler keramiska fasader i Sverige i framtiden. När man börjar se goda exempel så blir effekten att fler och fler börjar jobba med det. FOTO Klas Sjöberg JUBILEUMSBOKASIN 2019
Lera TEMA: MUSEER
Lera FORM & TEKNIK
Lera INNOVATION
Lera OM BYGGKERAMIKRÅDET