Lera 1
Lera FÖRORD AV MARTIN RÖRBY
Lera ETT MATERIAL MED ANOR
Lera STRÄNGA, BRÄNNA, GLASERA
Lera TEMPEN PÅ TILLVERKNINGEN
Lera ”LYSSNA PÅ BRANSCHEN”
Lera TEMA: RESTAURANGER
PROJEKTFAKTA PROJEKT: Brasserie La Colline PLATS:
Stockholm ÅRTAL: 2017 Stavarna som pryder pelarna blev över från avsluten i de kaklade vägARKITEKTER: Jonas Bohlin, Dinell Johansson och Christine Frånlund UTSMYCKNING: Helene Billgren och Olav Christopher Jenssen OMFATTNING: 250 m² garna på toaletten. Kring bardisken fick de bli en rolig detalj som fångar ljuset i lokalen. LA COLLINE | STOCKHOLM BRASSERI MED DETALJRIKEDOM ARKITEKTEN JONAS BOHLIN kan lägga ytterligare en restaurang till sin portfolio. Den här gången är det ett brasseri med svenska materialval i ett 1700-talshus på Södermalm i Stockholm. – Jag fick ganska fria händer och ville gärna få in husets historia i interiören. Därför valde jag till exempel pärlspont till väggarna. Det är ju en gammal profilering av träpanel och den tycker jag knyter an fint till husets historia, säger Jonas Bohlin som samarbetat med arkitektkontoret Dinell Johansson och Christine Frånlund i projektet. Restaurangmiljön är ljus och lämnar utrymme åt varje material, från marmor och keramik till läder och linne, att framträda och sätta sin prägel på miljön. – Jag valde ett såpat ekgolv eftersom det åldras snabbt och fint och blir därför en fortsättning av gatan utanför. DEN SOM BESÖKT en av Jonas Bohlins mest kända restaurangskapelser, Sturehof, känner igen det mässingsinfattade glastaket. På La Colline har det diskreta krämfärgade glas som pryder den anrika Stureplanskorgen bytts ut mot mustigt grönt som skapar en gemytlig och ombonad känsla. – Jag inspireras mycket av naturen och tänker på glastaket som en stjärnhimmel. Träinslagen i inredningen representerar skog, de kaklade pelarna är som björkstammar och att vila ögonen på det olikfärgade kaklet mot köket är som att blicka ut över ett landskap. Kaklet avlöser den linoljemålade pärlsponten på väggen mot köket för att just signalera kökets placering. 30 – Färgerna på kaklet ska göra att väggen känns livfull men samtidigt inte dominera för mycket. Jag vill använda material som åldras vackert. Det ska bli liv i föremålen. De keramikbeklädda pelarna kring baren kom till av en slump. – Stavarna i pelarna är friser, överblivet material från avsluten i de kaklade väggarna på toaletten. Det blir mycket ljusreflexer från de rundade ytorna. Det är många som hänger i baren, så där vill man ha en detaljrikedom. JONAS BOHLIN använder gärna svenska material, kaklet utgör undantaget. Tre typer av marmor – kolmårdsmarmor, brännlyckamarmor och ekebergsmarmor – pryder bardisk, fönsternischer och de höga borden. Keramiska krukor från Skåne och den egenritade stolen Vilda från Gemla är fler exempel på svenskproducerad inredning. – Det finns så många anledningar att välja svenska företag. Det är viktigt både för vår kultur och ekonomi. Jag tycker att det är tråkigt att så lite produktion finns kvar i Sverige. Det är så många branscher som försvinner utomlands. Att arkitekten som står bakom inredningen på många av den svenska huvudstadens brasserier själv skulle vara inspirerad av Frankrike förnekar han. – Att skapa utifrån idén om en viss typ av restaurang gör jag inte. Jag sätter inte rubriker på saker innan jag börjar. Jag börjar med att rita, inte med att tänka att det ska se ut på ett särskilt sätt. Sedan gör jag det bästa utifrån de förutsättningar som finns. FOTO Klas Sjöberg JUBILEUMSBOKASIN 2019
Lera KAKELSPANING
Lera TRE ARKITEKTER OM KERAMIK
Lera TEMA: POOL & BAD
Lera TRE KONSTNÄRER OM KERAMIK
Lera TEMA: FASADER
Lera KAKELSPANING
Lera ETT FRAMTIDSMATERIAL
Lera TEMA: BUTIKER
Lera TRE KREATÖRER OM KERAMIK
Lera NYFUNNEN KÄRLEK
Lera TEMA: MUSEER
Lera FORM & TEKNIK
Lera INNOVATION
Lera OM BYGGKERAMIKRÅDET