Lera 1
Lera FÖRORD AV MARTIN RÖRBY
Lera ETT MATERIAL MED ANOR
Lera STRÄNGA, BRÄNNA, GLASERA
MATERIALET: KERAMIKERN I Maria Ekströms verkstad
sker hela tillverkningsprocessen från lersträngning till glasering och bränning. Varje platta bär spår av hantverket. DET ÄR EN TIDIG HÖSTMORGON i september och dimman ligger tät runt den gamla skurstrasfabriken i Askersund – en liten grå stänkputsad byggnad från 1938 med röda fönster – en timmes bilfärd från Örebro. Här driver keramikern Maria Ekström Kakelmakeriet där hon efter avslutade studier vid bland annat den Carl Malmsten-grundade hantverksskolan Capellagården på Öland tillverkar handgjort kakel på beställning. – Om man vill jobba med keramiskt hantverk i Sverige idag får man i princip starta något eget. När jag drog igång ville jag jobba med kakelugnar, både med att mura och att göra kakelplattor, med restaurering och nytillverkning. Det var så det började, med kakelugnar och kakelugnsplattor, berättar hon. Efterhand började Maria Ekström få förfrågningar från privatpersoner som efterfrågade livfulla handslagna plattor. – Kakelugnsprojekten kan bli stora och ta mycket tid och det blir ganska kostsamt. Så det var skönt att börja göra kakel till kök och badrum som blev lite snabbare, mindre projekt. Idag gör det inte så mycket att projekten blir stora. Nu levererar hon kakel till allt från offentliga utsmyckningar till privata hem. Hon har samarbetat med konstnären Stina Wirsén och gjort illustrerade plattor till Åhléns City i Stockholm och en förskola i Skellefteå. Hon har levererat dödskalleprydda plattor till klädmärket Cheap Mondays kontor. ALLA PLATTOR PRODUCERAS fortfarande med en enda lerkvarn och ett par ugnar i den lilla verkstaden. Glaserar gör hon i en balja vid en arbetsbänk precis utanför det lilla rum som inhyser ugnarna. Även om Maria Ekström ibland tar in hjälp arbetar hon oftast ensam genom hela tillverkningsprocessen. – Processen är väldigt hantverksmässig och det är en fördel att vara småskalig. Ju enklare process, desto enklare är det att jobba med små serier i en särskild storlek för specifika projekt. Så det är dels av praktiska skäl, men också för att få livfullheten i plattan, som jag väljer att tillverka för hand. Att spår av handens arbete finns att se i kakelplattan är viktigt. – Det finns en skillnad i hur ljuset bryts mot ytan. Jag vill att hantverket ska synas. Bara en bråkdel av allt kakel som säljs i Sverige är producerat i Sverige, och det är ofta en dyster bild med nedläggningar och 18 flytt till låglöneländer som präglar svensk industri. Men för Maria Ekström och Kakelmakeriet har det inneburit vissa fördelar. – Att vara en liten producent i Sverige idag är kul eftersom det händer så mycket på byggmarknaden. Det märks att det inte finns någon produktion av kakelplattor i större skala. Det finns en ganska stor efterfrågan på specialprodukter och en hunger från arkitekter och formgivare att kunna vara med i hela tillverkningsprocessen – från lera till glasyr, konstaterar hon. Hela tillverkningsprocessen sker i den lilla fabriksbyggnaden. Leran kommer från danska Fyn och strängas från en lerkvarn ut genom olika matriser som ger den rätt tjocklek, rundade eller kantiga hörn. Därefter får den torka och skärs sedan i rätt storlek. – Även om jag skär väldigt exakt blir varje platta bearbetad för hand. Det är där mycket av livfullheten kommer in. Sedan läggs plattorna att torka mellan gipsskivor i tre till fyra veckor innan det är dags för bränning, glasering och bränning igen. Den som kan vänta får ett unikt, projektspecifikt kakel med spår av händers arbete och möjlighet att följa och påverka tillverkningsprocessen. Efter tio år känner Maria Ekström att verksamheten börjar nå den vision hon hade när hon började tillverka handgjort kakel. – Jag börjar närma mig den plats jag ville komma till när jag drog igång, att tillverka kakel för olika ändamål och till olika större projekt, att både jobba med själva hantverksprocessen men också att arbeta med formgivning och mönster. Men det har tagit sin tid. NU HAR MARIA EKSTRÖM EN bred verksamhet och är väletablerad som leverantör av handgjorda kakelplattor. Och hon har en tydlig plan för framtiden. – Om jag tänker tio år framåt önskar jag att jag ska ha mer tid för att jobba med min egen formgivning och att arbeta mer konstnärligt med kaklet. Även om jag tycker mycket om att jobba med hantverket och att producera plattor, och mycket av de konstnärliga och formmässiga tankarna föds där, skulle jag nog vilja jobba mer med formgivning. Dessutom finns det mycket att utforska vad gäller närproducerade material och återvinningsmaterial. FOTO Emelie Otterbeck JUBILEUMSBOKASIN 2019
Lera TEMPEN PÅ TILLVERKNINGEN
Lera ”LYSSNA PÅ BRANSCHEN”
Lera TEMA: RESTAURANGER
Lera KAKELSPANING
Lera TRE ARKITEKTER OM KERAMIK
Lera TEMA: POOL & BAD
Lera TRE KONSTNÄRER OM KERAMIK
Lera TEMA: FASADER
Lera KAKELSPANING
Lera ETT FRAMTIDSMATERIAL
Lera TEMA: BUTIKER
Lera TRE KREATÖRER OM KERAMIK
Lera NYFUNNEN KÄRLEK
Lera TEMA: MUSEER
Lera FORM & TEKNIK
Lera INNOVATION
Lera OM BYGGKERAMIKRÅDET