Lera 1
Lera FÖRORD AV MARTIN RÖRBY
Lera ETT MATERIAL MED ANOR
Lera STRÄNGA, BRÄNNA, GLASERA
Lera TEMPEN PÅ TILLVERKNINGEN
Lera ”LYSSNA PÅ BRANSCHEN”
Lera TEMA: RESTAURANGER
Lera KAKELSPANING
Lera TRE ARKITEKTER OM KERAMIK
Lera TEMA: POOL & BAD
Lera TRE KONSTNÄRER OM KERAMIK
Lera TEMA: FASADER
Lera KAKELSPANING
Lera ETT FRAMTIDSMATERIAL
Lera TEMA: BUTIKER
Lera TRE KREATÖRER OM KERAMIK
Lera NYFUNNEN KÄRLEK
Lera TEMA: MUSEER
Lera FORM & TEKNIK
FORM & TEKNIK EFFEKTFULLT MED KAKEL I TAKET Ett k
aklat tak kan ge ett effektfullt intryck och ta interiören och det keramiska materialet till en annan nivå. Att sätta plattor i taket är egentligen inte mer komplicerat än att sätta plattor på väggar och golv. Plattor i tak monteras med cementbaserad fästmassa som föredras för att undvika hälso- och miljönackdelarna med andra typer av fästmassa. Ett annat alternativ är att fästa plattorna i profilsystem med infästningar och clips. För att försäkra sig om att plattorna inte ska kunna falla ner fäster man alltid ett glasfibernät mellan skensystemet och plattorna. På så vis kommer en skadad platta att hänga kvar i nätet. Historiskt har keramiska plattor i tak ofta haft som uppgift att imitera ett annat material. Tenntaken i New York är ett exempel. Tenntaket är tidstypiskt för det förra sekelskiftet men ett tenntak är dyrare och betydligt mer arbetsintensivt än ett kaklat tak. När de här taken behöver bytas ut har lösningen blivit att istället välja keramik. När arkitekten Mi Inkinen på Kjellander Sjöberg ritade bostadsområdet Monoliten vid Telefonplan i Stockholm var tanken att skapa ett snitt i den sammanfogade huskroppen som entré, en så kallad portik. Väggar och tak skulle kläs i plattor av cortenstål för att förstärka snittet. Men cortenplattorna blev för tunga och portikens trappor gjorde installationen alltför tekniskt krävande. Granitkeramik blev lösningen och man valde en platta som likande cortenstål. Totalt är ytan i portiken på 800 kvadratmeter, varav taket cirka 300 kvadratmeter. Plattor med en storlek på 60 x 120 centimeter monterades i ett profilsystem med infästningar och clips.■ GOD AKUSTIK MED KERAMIK Förbi är tiden när keramik var ett material reserverat för kök och badrum. I allt större utsträckning vill vi ha vackra klinkergolv i andra rum i hemmet och skapa effekter med kaklade väggar utanför våtrummen. Den som vill göra ett starkt första intryck (och göra det enkelt att hålla rent) följer arkitekten Daniel Heckschers exempel och kaklar hela hallen, såväl golv som väggar. Bland utmaningarna med att inreda med mycket keramik framhålls ofta problem med akustiken. Men Christian Simmons, som driver Simmons akustik och utveckling, menar att problemet dels är överdrivet och att det dessutom finns mycket att göra för att få en bra akustik oavsett material på väggar och golv. – Kaklade väggar utgör ett mindre problem för akustiken. Andra typer av väggmaterial har bara marginellt bättre akustiska egenskaper och att ta hand om ljud som studsar inom ett rum eller en lägenhet är relativt enkelt. Han fortsätter: – Ekar mellan väggarna gör det med alla material, men tavlor, bokhyllor och gardiner är sådant som kan bidra till ett mjukare ljud. Man kan sätta upp pressad ull i mer eller mindre kreativa former. Det finns ljudabsorbenter med JUBILEUMSBOKASIN 2019 motiv som kan göra stor skillnad. Nakna väggar i ett litet utrymme ger alltid en burkkänsla, men att sätta upp något, till exempel en bokhylla, brukar räcka. Det är keramiska golv som utgör den stora utmaningen. – När man lägger klinkergolv behöver man ha en matta under som dämpar stegljudet. Stegljudet är ofta den största utmaningen. Men om underlaget är för mjukt spricker fogarna, så man måste hitta precis rätt balans där. Han rekommenderar att köpa allt man behöver till golvet från samma leverantör för att säkerställa att produkterna fungerar tillsammans. – De första systemen var ofta för mjuka med resultat att fogen sprack. Något var för hårt och mötte inte ljudkraven. Beställ stegljudsmatta, fäst- och fogmassa samt plattor från samma leverantör, det ska vara provat som en enhet. Då får man ofta inga överraskningar. Sedan kan man lägga till saker som tassar på stolarna, mattor och andra ljuddämpande inslag i inredningen. Så med rätt akustikåtgärder finns det inget som hindrar att det vackra och hållbara keramiska materialet får leta sig ut från kök och badrum, ta mer plats och sätta prägel på våra hem och arbetsplatser i större utsträckning. ■ 1 43
Lera INNOVATION
Lera OM BYGGKERAMIKRÅDET