Lera 1
Lera FÖRORD AV MARTIN RÖRBY
Lera ETT MATERIAL MED ANOR
Lera STRÄNGA, BRÄNNA, GLASERA
Lera TEMPEN PÅ TILLVERKNINGEN
Lera ”LYSSNA PÅ BRANSCHEN”
Lera TEMA: RESTAURANGER
Lera KAKELSPANING
Lera TRE ARKITEKTER OM KERAMIK
Lera TEMA: POOL & BAD
Lera TRE KONSTNÄRER OM KERAMIK
Lera TEMA: FASADER
Lera KAKELSPANING
Lera ETT FRAMTIDSMATERIAL
Lera TEMA: BUTIKER
Lera TRE KREATÖRER OM KERAMIK
Lera NYFUNNEN KÄRLEK
Lera TEMA: MUSEER
Lera FORM & TEKNIK
FORM & TEKNIK BÄTTRE RESULTAT MED KANTSKURNA PLAT
TOR Keramiken är ett levande material. I grunden är det lera som bränns under hög värme och formar sig till ett material som kan hålla i tusentals år. Samtidigt som detta ger materialet dess unika karaktär och uppskattade egenskaper ställer dess oberäknelighet till med problem när man behöver kunna utgå från exakta mått. Lösningen är kantskurna plattor. Kantskurna keramiska plattor gör det möjligt att minimera fogen, skapa bättre imitationer och använda större plattor. Men de ställer också högre krav på underlaget. – Kantskurna plattor dök upp i början av 2000-talet eftersom intresset för imitationer blivit större. Keramiska plattor vars ytor efterliknar betong, trä och marmor hade blivit populära och väljer man sådana estetiska uttryck vill man ju inte ha några synliga fogar. Detta drev utvecklingen av kantskurna plattor, eftersom de ger möjlighet att minimera fogarna, berättar Jay Lindgren, vd på Kakelspecialisten. En vanlig missuppfattning är att plattorna är laserskurna, vilket de inte är. De är skurna med stora vattenkylda kapmaskiner med skärklingor beklädda med industridiamanter för att få skarpa kanter och plattor som är exakt lika stora. – Vid produktion uppstår alltid små varia140 tioner i alla keramiska plattor, bland annat beroende på råvarornas karaktär, små temperaturvariationer i ugnen och hur mycket fukt som finns i leran när man bränner den. Det kan beroende på plattans format vara en skillnad på 5–6 millimeter mellan plattor producerade vid samma tillfälle. Kantskärningen innebär att plattorna blir exakt lika stora och man kan därför montera dem med en så liten fog som 1,5–2 millimeter. Mindre än så är inte att rekommendera eftersom inget underlag är helt jämnt och även de kantskurna plattorna måste kunna röra lite på sig utan att skava mot varandra och då riskera att spricka. Förutom att keramiska trä- och naturstensimitationer kräver minimalt med fog för att ge ett autentiskt intryck menar Jay Lindgren att den minimalistiska trenden, som framför allt syns i Skandinavien men också i andra delar av Europa, har bidragit till utvecklingen av kantskurna plattor. – Man strävar efter en fogfrihet, att kunna använda en så smal fog som möjligt. Det är det estetiska idealet vi har nu. Det kostar mer med kantskurna plattor men det har en stor effekt på det estetiska. Dessutom ger en smal fog en tåligare yta som är enklare att underhålla. – Med kantskurna plattor och den smalaste fogen kan man uppnå mindre än en procent sugande yta per kvm. I kombination med fogar som är vatten- och smutsavvisande blir det väldigt bra. Ytorna blir enklare att rengöra och underhålla och håller sig snygga länge. Kantskurna plattor och den smala fogen ställer dock höga krav på underlaget. – Det måste vara helt plant vilket också ställer högre krav på plattsättaren. En fog på 5–6 millimeter är mer tillåtande. På golv- eller väggytor med kantskurna plattor syns i princip varenda avvikelse. Inte minst om det förekommer släpljus på ytorna. Men det finns hjälpmedel som gör golven väldigt plana. Han menar att kantskurna plattor är här för att stanna. – Plattorna blir bara större och större och för att kunna montera plattor som exempelvis är 80 x 80 eller 120 x 120 centimeter måste plattorna vara exakt lika stora. När plattorna är så stora kan man få avvikelser på flera centimeter på icke kantskurna plattor. Efterfrågan på stora plattor kommer att driva utvecklingen av kantskuret.■ JUBILEUMSBOKASIN 2019
Lera INNOVATION
Lera OM BYGGKERAMIKRÅDET