Lera 1
Lera FÖRORD AV MARTIN RÖRBY
Lera ETT MATERIAL MED ANOR
Lera STRÄNGA, BRÄNNA, GLASERA
Lera TEMPEN PÅ TILLVERKNINGEN
Lera ”LYSSNA PÅ BRANSCHEN”
Lera TEMA: RESTAURANGER
Lera KAKELSPANING
Lera TRE ARKITEKTER OM KERAMIK
Lera TEMA: POOL & BAD
Lera TRE KONSTNÄRER OM KERAMIK
Lera TEMA: FASADER
PROJEKTFAKTA PROJEKT: Malmö Live PLATS: Malmö ÅRT
AL: 2015 Med den keramiska fasaden ville man dels samla byggnaderna i en enhet, dels integrera den i befintlig bebyggelse. ARKITEKTER: Schmidt Hammer Lassen OMFATTNING: 54 000 m² MALMÖ LIVE | MALMÖ EN KERAMIKSTAD I STADEN MALMÖS NYA MÖTESPLATS är en ståtlig struktur i keramik. Intill Neptuniparken reser sig de tre volymerna som utgör konserthus, kongressbyggnad och hotell. Hotellet utgör den högsta av de tre byggnaderna med sina 85 meter. Den keramiska fasaden glänser ikapp i tre kulörer, valda för att matcha och spegla omgivningen och göra det enkelt för de väldiga volymerna att hitta sin plats i staden. – Vi ville göra en byggnad med en stark relation till omgivningen där enheterna för en dialog med varandra, säger Kristian Lars Ahlmark, arkitekt på Schmidt Hammer Lassen. Att man valde en keramikfasad hade flera skäl. – Vi ville ha en fasad som fungerar för alla byggnaderna och på så sätt förenar dem. Vi ville inte att de skulle uppfattas som separata byggnader, trots att de är det, fortsätter han. Man valde också keramik för dess förmåga att fånga ljuset och låta kulörerna nå sin fulla potential. – Vi ville leka med det skandinaviska ljuset, som faktiskt är helt unikt. Dessa sommarnätter när det aldrig blir mörkt och hur vattnet reflekteras i den glaserade keramiken. Eftersom det delvis är ett konserthus ville vi också att byggnaden skulle kännas festlig. EN STOR DEL AV ARBETET vid ritbordet handlade om hur man placerar så stora volymer mitt i en stad och får dem att passa in – att förändra staden drastiskt men att göra det till det bättre. – Det är alltid en utmaning att bygga något så här stort som kommer att förändra staden så mycket. Därför var det viktigt att rita en byggnad med bra förutsättningar att hitta sin plats i staden. 82 – Från början bröt vi upp helheten i åtta enheter, sedan vinklade vi dem och tryckte ihop dem igen. Vi ville att byggnaden skulle kännas familjär, trots att den är ny. Och att den skulle fullända den här delen av staden. I det spelade fasaden en viktig roll. – Fasadens färger finns redan i Malmös arkitektur. Vi har använt en ganska transparent men ändå lätt pigmenterad glasyr. Det var en lång process att hitta rätt, men jag tycker att vi lyckats. För Kristian Lars Ahlmark är beslutet att använda keramik både rationellt och känslomässigt. – Det bästa med keramiken är att det är ett starkt material med lång livslängd. Den behåller sitt utseende under lång tid och åldras med värdighet. Det är också ett material som man vill stryka handen över, man vill röra keramiken. Om man ville göra ett försiktigt och samspelt avtryck utåt, så skulle interiören snarare vara så spektakulär att den tar andan ur besökaren. Interiören är utvecklad kring idén om en medeltida stad med en blandning av smala gator och stora torg och präglas av gedigna material som betong och trä. Även här har keramiken fått skapa effekter. De olika fasaderna får ”glida in” i var andra, som lådor som skjutits ihop. – Där en fasad kolliderar med nästa volym har vi låtit plattorna fortsätta in en bit, så att de är synliga också i interiören, precis som om man skjuter en box en liten bit in i en annan. Han tycker att de lyckats skapa en unik struktur. – Vi ville att byggnaderna skulle bilda en gemensam skyline och inte bli det traditionella, låga konferenscentret med ett högt hotell bredvid som man sett så många gånger förut. Vi är väldigt nöjda med projektet. FOTO Adam Mørk JUBILEUMSBOKASIN 2019
Lera KAKELSPANING
Lera ETT FRAMTIDSMATERIAL
Lera TEMA: BUTIKER
Lera TRE KREATÖRER OM KERAMIK
Lera NYFUNNEN KÄRLEK
Lera TEMA: MUSEER
Lera FORM & TEKNIK
Lera INNOVATION
Lera OM BYGGKERAMIKRÅDET