Dagens Transport & Logistik 1
FÖRBIFART STOCKHOLM Det 480 meter långa ”tråget”
i Akalla kommer när betongtunneln är färdigbyggd att täckas över. Av hela Förbifartens 21 kilometer går 18 kilometer i tunnel, vilket gör trafikleden till en av världens längsta tunnlar i stadsmiljö. Foto: Simon Matthis Akallatunneln, som nu är ett öppet schakt eller tråg i marken, är en mäktig syn. Står man vid ena änden tycks schaktet så vidsträckt att det flyter ihop i synranden. I det 480 meter långa tråget pågår just nu arbetet med att färdigställa betongtunnlar på plats. Det engagerar ett femtiotal betongarbetare från en turkisk underentreprenör, Pramit, till 30 • DAGENS TRANSPORT & LOG I ST I K 4 20 1 9 Trafikverkets huvudentrenör, som är tyska Züblin. Men varje etapp upphandlas för sig. Där Akallatunneln tar slut börjar nästa etapp, Häggvik, som NCC har ansvaret för. ”Påslaget” ”Påslaget”, den färdigbyggda tunnelmynningen är bara synlig en kort tid innan den byggs ihop med en anslutande betongtunnel. Den har fått formen av klassisk valvbro. Speciellt med valven är att de är bredare än de är höga – det ena är 29 meter brett och 15 meter högt, det andra valvet är 26 meter brett och 13 meter högt. Bergtäkten ovanför valven är också ovanligt grund, bara nio meter från tunneltak till markyta