Dagens Transport & Logistik 1
AKTUELLT Portsmouth International Port digitalise
rar med Hogia Text: Peter Höök Portsmouth International Port är Storbritanniens näst största kanalhamn. Hamnen erbjuder fler färjerutter än någon annan brittisk hamn, med populära destinationer i Frankrike, Spanien och Kanalöarna. Två rederier transporterar 250 000 fraktenheter genom terminalen varje år. Portsmouth International Port tilldelade Hogia kontraktet att leverera ett terminaloperativsystem för att digitalisera hanteringen av godstransporter genom terminalen och därigenom öka terminalens effektivitet. Mike Sellers, Portsmouth International Ports direktör kommenterar: – Att använda Hogias terminalsystem (TOS) är första steget mot digitalisering av vår terminalverksamhet. Det kommer att effektivisera terminalens verksamhet och gör att vi kan leverera tjänster med högre kvalitet till våra kunder, vilket ger oss konkurrensfördelar. Men framför allt ger det oss större flexibilitet och säkerställer den kapacitet vi behöver för att möta den växande efterfrågan på godstransporter. Hogias TOS är ett standardsystem som erbjuder en gemensam plattform för hamnpersonal och rederier, vilket gör att terminaldriften kan hanteras digitalt. TOS har ett öppet gränssnitt och kan enkelt integreras med tredjepartsprogram, till exempel rederiernas egna bokningssystem. Informationen i TOS gör det enkelt att identifiera ankommande fraktenheter och att tilldela enheterna en plats på terminalen. Informationen kan göras tillgänglig för både hamnpersonalen och rederierna efter behov. Terminalansvariga kan generera detaljerade driftrapporter och statistik inom många områden av terminalens verksamhet. – Det här är början på ett långsiktigt partnerTerminalsystem är första steget mot digitalisering av hamnen. Foto: Hogia skap och vi ser fram emot att hjälpa Portsmouth International Port att utöka digitaliseringen av sin hamnverksamhet genom att skapa automatiska arbetsflöden. Det kommer att ge ökad effektivitet och gör att hamnen kan utveckla och utöka sin verksamhet, säger Ulf Hille-Dahl, Sales Executive International Market på Hogia Logistics Systems. North Carolina granskar Virgin Hyperloop One-teknik Text: Markku Björkman Enligt trovärdiga uppskattningar i amerikanska delstaten North Carolina skulle en resa från amerikanska universitetsstaden Raleigh till Durham eller Chapel Hill, sträckor på 48 kilometer, kunna genomföras på mindre än tio minuter med hjälp av Hyperloop-tekniken. Myndigheten North Carolina Regional Transport Alliance (RTA) har inlett en undersökning av hyperloop som en potentiell framtida regional och nationell transportkoncept. Rapporten valde ut ett antal tänkbara hyperloop- korridorer, som eventuell kunde koppla samman delstaten North Carolinas större städer som Raleigh, Durham, Chapel Hill och flygplatsen RDU International Airport nära forskningscentrum Research Triangle Park och skapa ett nav för framtida hyperloopsnät över hela sydöstra USA. Delstatens transportministerium deltog också i diskussionen. - North Carolina Research Triangle – med sätet för några av landets ledande företag, universitet och vårdcentraler - är en absolut viktig plats för forskning kring hyperloopteknik, sade 4 • DAGENS TRANSPORT & LOG I ST I K 4 20 1 9 Jay Walder, VD för Virgin Hyperloop One. - Det finns därmed enorma möjligheter att ansluta ytterligare regionala industriella ankare till projektet och länka North Carolinas huvudstadsområde med marknader i söder och nordost med hjälp av en effektivare, hållbarare och tillförlitligare form av passagerar- och godstransporter. Det är oerhört spännande att se hur North Carolina och Triangle-regionen tar detta viktiga steg framåt för att förstärka vår vision för 21:s århundrades transportsystem, konstaterade Walder. Enligt en så kallad pre-feasibility-studie, utfört Myndigheten North Carolina Regional Transport Alliance -RTA- har inlett en undersökning av hyperloop som en potentiell framtida regional och nationell transportkoncept. Foto: Virgin Hyperloop Technology av AECOM, skulle införandet av ett hyperloopsystem längs områdets motorvägar, inklusive I40 och NC 147, kunna skapa betydande ekonomiska och livskvalitérelaterade fördelar för regionen och för North Carolina, genom betydligt minskade restider och med anledning av förbättrad trafiksäkerhet. Bland åtkomstpunkter till Hyperloop-korridorer nämndes följande stationer: Downtown Raleigh/North Carolina State University-området Downtown Durham/Duke University-området Downtown Chapel Hill/University of North Carolina i Chapel Hill-området Raleigh-Durham International Airport (RDU) / Research Triangle Park-området. Research Triangle-området är unikt placerat sett ur en teknologisk utgångspunkt. Dessutom har området ett gynnsamt läge i centrala delen av USA:s östkust. Därigenom kan man dra nytta av en hyperloop-lösning som snabbt kan koppla andra amerikanska FoU- städer ihop med Raleigh och Durham, förklarade Vd:n för Regional Transportation Alliance, Joe Milazzo II, från Pennsylvania.