Dagens Transport & Logistik 1
AKTUELLT Västerdalsbanan nu i drift Text: Peter H
öök Nu har den nya Västerdalsbanan invigts med pompa och ståt på upprustade virkesterminalen i Malungsfors. Bland annat var infrastrukturminister Thomas Eneroth på plats tillsammans med investerarna, där Fiskarheden är en viktig delägare och initiativtagare. Direkt efter invigningen startade Fiskarheden upp sina tågtransporter på Västerdalsbanan. Olle Larsson, initiativtagare till och vd på Fiskarheden var mycket glad över att tågen nu är igång: – Att kunna transportera sågverksflis, biobränsle och så småningom sågade trävaror på järnväg innebär ett klimatsteg helt i linje med våra miljömål. Vi räknar med att koldioxidutsläppen på sikt minskar till en femtedel när vi transporterar på tåg jämfört med lastbil, alltså får vi bort 80 procent av utsläppen för den godsmängd vi kan transportera med tåg. På sikt kan det innebära en minskning med 75 lastbilar i veckan. Västerdala Terminal och Järnvägsspår startades upp 2015 och ägs till 80 procent av Fiskarheden och Malung-Sälens kommun. Idén var att iordningställa virkesterminalen i Malungsfors för godstransporter på Västerdalsbanan samt rusta upp järnvägsspåret mellan Malung och Malungsfors. Sommaren 2017 påbörjades upprustning av timmerterminalen som nu står klar. – Terminalen kommer att sysselsätta fyra personer på sikt. Dessutom kan mer arbetskraft snart behövas, nu när transportmöjligheterna ökar och vi kan satsa mer på biobränslet, berättar Olle Larsson som redan har nya visioner. Totalt har det investerats runt 100 miljoner Totalt har det investerats runt 100 miljoner kronor i Västerdalsbanan. Karta: Trafikverket kronor för att projektet skulle vara möjligt. Trafikverkets upprustning av banan MalungRågsveden var en förutsättning och Naturvårdsverket har, genom det lokala investeringstödet Klimatklivet, investerat i upprustning av sträckan Malung-Malungsfors. Även Malung-Sälens kommun har bidragit liksom Fiskarheden, Malungs Jordägare, Lima-och Transtrands Besparingsskogar samt Mellanskog har på olika sätt investerat i projektet. Men investeringarna kan snart betala tillbaka sig i form av sparad miljö och minskade kostnader för leveranser. – Kostnadsbesparingar ger oss möjlighet till fler smarta investeringar, nya affärsmöjligheter och ökad produktion. Allt detta gör att vi kommer bidra till en levande landsbygd – något som vi verkligen värnar om, säger Olle Larsson. Bygger logistikcenter i världsklass för Puma Text: Peter Höök Puma bygger sitt europeiska logistikoch distributionscenter i tyska Geisewind. För den automatiserad interna logistiken, anlitar man TGW Logistics, specialister inom internlogistik. TGW:s logistiklösning ska kunna hantera tresiffriga miljonvolymer och är en av företagets största ordrar någonsin. På ett 12 hektar stort område i tyska Geisewind, kommer Puma bygga ett komplext, toppmodernt och till stora delar automatiserat distributionscenter för mode- och sportartiklar. Lagerbyggnaden kommer att innehålla 24 skyttelgångar och erbjuda imponerande 730 000 lagerplatser. När byggnaden står klar 2021, kommer närmare 500 skyttlar transportera de cirka 120 000 unika artiklarna som förvaras inne i byggnaden. TGW Logsitics, med verksamhet i bland annat Sverige och stora delar av Europa, har fått i uppdrag att planera och ansvara för logistiken i det nya distributionscentret. Den interna logistiken kommer att präglas av hög automationsgrad för att garantera snabba leveranser och hög produktivitet. Systemet, som utgör stommen i den kundanpassade lösningen för Puma, blir TGW:s FlashPick-system - en lösning för automatiserat plock av kundernas produkter. När en order är mottagen, hämtas kartongerna automatiskt för att plockas och packas utifrån kundens önskemål. De olika funktionerna i systemet kommer att vara sammankopplade med över 21 km KingDrive® bana, vilken hanterar paketen mellan de olika stationerna snabbt och effektivt. – Vi är glada att vi TGW Logsitics ansvarar för logistiken i det nya distributionscentret. Visionsbild: TGW Logistics Group lyckats attrahera Puma med vår kompletta logistiklösning. Nästan alla TGW:s system för internlogistik kommer att finnas med i detta unika projekt och det kommer att positionera Puma väl för att möta framtiden, säger Christoph Wolkerstorfer, CSO för TGW Logistics Group. Samarbetet med Puma sträcker sig över 10 år i ett så kallat Lifetime Service-kontrakt, där över 30 servicetekniker ser till att systemet löper smidigt 24 timmar om dygnet, alla veckans dagar. – TGW:s lösning inkluderar inte bara den initiala investeringen, utan även ett långsiktigt kontrakt för service och underhåll, säger Christoph Wolkerstorfer. Tillsammans med operatören BLG, garanterar vi maximalt utnyttjande av anläggningen och högsta prestanda. DAGENS TRANSPORT & LOG I ST I K 4 20 1 9 • 9