Dagens Transport & Logistik 1
TRENDER Hyperloop kan vara ett alternativ till bå
de tåg och flyg i en snar framtid. Foto: Hyperloop Transportation Technologies mindre flygplatserna förbereda sig för att kunna ta emot den typen av trafik. Det ska bli spännande att se vem som tar ägarskapet för dessa linjer. Blir det regionerna, kommunerna eller kommer det att göras på nationell nivå? säger hon. Framtiden är redan här Andra nya transporttekniker som är i mer eller mindre i pipeline är hyperloop och ”flygande båtar”. Med Hyperloop kan gods och passagerare skickas i ”tågvagnar” i ett lufttryck nära vakuum, i ett horisontellt rör. Kapslarna drivs av linjärmotorer. – Ursprungsidén kommer från Elon Musk. Nu håller några olika företag på att konkurrera om vem som kan bli först om tekniken, som är relativt billig, säger Erika. Testerna har varit positiva. Bland annat har hyperloop testats i Nevada och i Centralmassivet där det inte finns höghastighetståg och en teststräcka mellan Paris och Toulouse planeras. – Hyperloop går fortare än flyget. Detta kan vara ett alternativ till flyg, men frågan är hur mycket man kan transportera och med vilken frekvens, för kapslarna är relativt små, säger hon. Ljudlöst och utan miljöpåverkan En annan banbrytande teknik är uppfunnen av en svensk mästare i vindsurfing, Anders Bringdahl och en fransk seglare, Alain Thébault. Företaget heter som produkten, Sea Bubbles, och erbjuder transport ovanför vattenytan med elbåtar som använder så kallad foilteknik. Båten flyger fram på två bärplan över vattnet, vilket innebär att den varken skapar oväsen, vågor eller stör havsbotten. Båtarna ska kunna ta upp till hundra passagerare, men används idag som båttaxi för maxi malt fyra personer. – Sea Bubbles, som ligger i Frankrike, har prototyper som har provats på Seine för kollektivt resande och företaget påstår att de kan börja sälja tekniken. En stad som Stockholm kunde ha stor nytta av den här typen av transport - vi skulle kunna använda vattenvägarna ännu mer och metoden är mycket miljövänlig, säger Erika. n Erika Charbonnel på Kairos Future ser med spänning på nya, mer miljövänliga tekniker för resande och gods. Foto: Kairos Future DAGENS TRANSPORT & LOG I ST I K 4 20 1 9 • 4 1