Nöjesguiden 1
HARALD STJERNA Projektledare för nattlivsfrågan p
å uppdrag av Malmö stad Så staden stänger ner massa ställen och tillsätter en utredning om nattlivet... Lägger ni er platta nu? Hade ni fel? – Man behöver förstå att en stad består av massor av olika förvaltningar med olika uppdrag… och ibland krockar olika intressen. Vad som är rätt och fel beror på vilken uppgift man ska lösa. Just nattlivsfrågan har i första hand behandlats som en tillsynsfråga. Nu vill man öka kunskapen kring frågan och det tror jag är bra. Du är en av de drivande personerna bakom nattlivskonferensen, vad handlade det om? – Projektet består av flera delar som syftar till att öka kunskapen kring nattlivet som en resurs för att skapa attraktiva, trygga och hållbara städer. Det har gjorts panelsamtal med lokala och internationella aktörer som på olika sätt belyst nattlivets och hela det kreativa ekosystemet betydelse för Malmö och internationellt. Trots att nattlivet haft otroligt stor betydelse för Malmö under lång tid, så verkar synsättet att nattlivet är en viktig resurs på många sätt vara nytt för många Så, varför nu? Är det på grund av Eurovision? – Att lösa så att besökare kan festa under Eurovision är enkelt fixat. Malmö är bra på att arrangera stora arrangemang, så det är jag inte orolig för. Men Malmös nattlivs identitet bygger inte på stora event och festivaler utan en mycket mer småskalig klubbscen och självklart är det så att väldigt många klubbar har försvunnit och det känns viktigt att fokusera på. En annan konkret sak är så klart att KB planeras att byggas om till bostäder och hur det kan komma att påverka Grand. I hela området runt Möllan har det ju redan försvunnit många scener och klubbar på grund av klagomål från nyinflyttade grannar och att staden haft en väldigt aktiv tillsynsverksamhet. Allt detta har nog lett till att många insett att de måste delta i debatten om Malmö ska fortsätta att vara en levande stad som låter eller utvecklas till något annat. Varför är det ett problem? – Ja, det beror ju på vem man frågar. En del gillar så klart att det är tyst och lugnt 58 NÖJESGUIDEN | NR 3, 2024 och då är det ju inget problem. Men Malmö har en vision om att växa kraftigt befolkningsmässigt de kommande åren och då måste man fundera på vad en stad måste erbjuda för att vara attraktiv. Jag tror att ett levande nattliv och ett rikt kreativt ekosystem är otroligt viktigt för att Malmö ska vara en attraktiv, trygg och socialt hållbar stad som människor och företag ska stanna kvar i och flytta till. Staden verkar hantera underground klubbar på samma sätt som människohandel och prostitution. Vågar man säga att de trots allt är rätt viktiga? – I Malmös fall är det nog uppenbart för många att klubbar, oavsett om de är kommersiella eller underground, haft otroligt stor betydelse för att unga människor började flytta till staden i början av 2000-talet vilket sedan ledde till att också många företag i kreativa branscher ville etablera sig i Malmö. Klubbarna skapar upplevelser och möten mellan människor och det är väl egentligen vad livet i en stad handlar om. Vad är Malmö stads ansvar i frågan? – Alltså... Malmö stad har nog aldrig, så vitt jag vet, varit drivande för utvecklingen av Malmö som nattlivsstad... men staden kan ju göra det mer eller mindre svårt för aktörer att komma igång, utvecklas och vara kvar. Och staden ansvarar så klart för riktningen som staden utvecklas i. Nattlivet har drivits och drivs av en massa drivna personer, grupper, företag och organisationer som skapat mötesplatser och upplevelser för människor. Om man vill att det ska komma nya generationer av klubbfixare och festivalarrangörer i Malmö måste man nog betrakta nattlivet som en resurs och skapa förutsättningar för unga människor att kunna bli inspirerade och våga testa att arrangera. Jag tror att det handlar mer om vilja och vision än om ansvar egentligen och staden kan skapa förutsättningar och motverka utmaningar. En otroligt viktig fråga är så klart tillgången till lämpliga lokaler och där kan givetvis staden spela en viktig roll både kring ägande och olika former av tillstånd. Man ju säga att om de som är drivande i nattlivet och det kreativa ekosystemet upplever att det är för jobbigt att vara verksamma i Malmö, så finns det så klart en risk att folk tröttnar och flyttar någon annanstans och då tror jag att det ganska snabbt skulle påverka staden negativt. ”Det är av stor vikt att staden samarbetar med arrangörer” ALI EFTEKHARI Grundare, Big Slap Ali. Malmös nattliv, hur känns det nu för tiden? – Det har tappat den storhet som den hade back in the days. Malmö var en gång en stad som många från Köpenhamn och hela Sverige tog sig till för att få uppleva nöjeslivet. Det var ett litet ”mini Berlin” med inslag av massa olika koncept som gav en enorm bredd till utelivet. Sedan 2009 har 13-14 centrala nattklubbar blivit 2-3 . Kulturen och movementet har sakta skalats bort och ”dött ut” i min mening. Arrangörerna blir allt färre. Hur kom vi hit, hur kunde vi låta detta hända? – Jag tror en stor grund till Malmös storhet tidigare i denna fråga var ”svartklubbarna”. De placerade Malmö på en kultur karta som gjorde staden hypad och fungerade som plantskola för dem som ville lära sig att arrangera klubbar. Idag har myndigheterna blivit mycket mer samarbetsvilliga med kommersiella aktörer, men sedan 2013-2016 har de gått åt underground scenen alldeles för hårt. Utan den scenen kommer inga nya arrangörer och det märks redan tydligt. Jag förstår och respekterar alla lagar och arbetssätt man måste ha men man måste också se värdet av vad nöjeslivet gör för en stad. Vad är faran med detta då, är att gå ut och festa en mänsklig rättighet? Kultur föder kultur och det är det som gör en stad levande. En levande stad attraherar människor och höjer turismen och all den ekonomi som den drar med sig. Jag tror också nöjeslivet påverkar valet när man som ung vill bo i en stad idag. Hur man tänker när man väljer arbetsplats, utbildning osv. Man måste tänka större när man bygger nya områden och få dem attraktiva med kultur och nöje så att allt fler vill placera sig i de områdena. Det höjer också värdet när man som bolag väljer vilken stad man placerar sina verksamheter. För de ska i sin tur ska kunna attrahera arbetskraft. Har staden ett ansvar i detta? – Staden har alltid ett ansvar. Inga städer vill va ”tråkiga städer”! Det är av stor vikt att staden samarbetar med arrangörer och gör staden attraktiv. Kolla vårt fina samarbete med staden 2022 och 2023. Det ledde till att Big Slap bokade världens största artister och gemensamt skapade ny spelplats på Nyhamnen. Ett starkt samarbete med staden och kulturen kan skapa oändliga möjligheter och höja attraktionskraften för staden oavsett stad skulle jag säga, men det räcker inte med en stor festival en gång om året. Nattlivet måste leva varje vecka för att utvecklas.