6-7_2020_JBF 1
aktuellt DEROME KÖR MER FOSSILFRITT Enligt Derome
ska företaget vara klimatneutralt senast 2030. FosLYCKAD E-HANDELSSTART FÖR RUSTA Coronakrisen har fått Rusta att börja med e-handel för att kunna erbjuda sina kunder delar av kedjans trädgårds- och sommarsortiment. Efter två veckors förberedelser kunde webbutiken lanseras, uppger ehandel.se. Rustas e-handelssatsning har varit igång i några veckor och den har slagit alla förväntningar. E-handelstjänsten har inte marknadsförts aktivt, men försäljningen online har ändå blivit större än vad E-HANDELN ÖKADE MED 32 PROCENT Byggvaruhandeln har fått en rejäl uppsving i inledningen av coronakrisen. I princip alla kedjor uppger att omsättningen har ökat i vår. Och kunderna besöker byggvaruhusen till skillnad från andra branscher som i stället sett en markant ökning i e-handeln. Enligt Postnords E-Barometer för första kvartalet 2020 har svenskarna e-handlat för 32 procent mer i mars än i februari, och totalt växte handeln med 16 procent under första kvartalet. Och för första gången är skönhet och hälsa störst, sett till andelen konsumenter. E-barometern visar att under mars månad e-handlade 73 procent av svenskarna. Under hela kvartalet är genomsnittet 70 procent. E-handel sker i stort sett alla produktkategorier men apoteksvaror och dagligvaror har växt i särklass mest, med +37 procent respektive +27 procent. Tillväxten har främst skett under mars månad. Tidigare var e-handeln störst i kläder och skor, och den har uppgått till 34 procent under den aktuella perioden. Andelen äldre konsumenter, 65-79 år, som e-handlat under kvartalet har ökat till 64 procent vilket kan jämföras med föregående år på 54 procent. 10 Elisabet Heinrich, Beijer Byggmaterials marknads- och kommunikationschef tillsammans med två kunder. BEIJER KÖR BYGGMÄSSA DIGITALT Beijer Byggmaterial hade förberett sin mobila mässtrailer för att ge sig ut på turné tillsammans med sina leverantörer och träffa sina proffskunder runt om landet. Då slog coronakrisen till. Rundresan fick ställas in men inte Byggmässan. Den blev digital. - Att ställa in har aldrig varit ett alternativ. Vi har bra digitala möjligheter att nå ut och skapa en plattform för att sprida värdefull kunskap och information, säger Beijer Byggmaterials marknads och kommunikationschef, Elisabet Heinrich. Den digitala byggmässan kan nås via Beijers hemsida och sociala medier och där kan kunderna ta del av videos med leverantörer som demonstrerar sina senaste produkter och olika mässerbjudanden. Och genom Beijers sociala kanaler kan kunderna kommunicera direkt med leverantörerna. - Vi vet att det här är information som är mycket uppskattad av våra kunder. Vi har nu samlat alla dessa videos och tillsammans är det verkligen en guldgruva med nyttig information och tips till våra professionella byggare, säger Maria Knutsson eventansvarig på Beijer Byggmaterial. JBF ■ 6-7-2020 företaget hade hoppats på. - Men vi har bara lagt i ettan. Det finns många växlar kvar och massor mer att göra. Men det är viktigt att komma ihåg att Rusta är framförallt ett fysiskt koncept med lägsta pris som vårt viktigaste kundlöfte, om prislöftet går att kombinera med en onlineförsäljning för vissa kategorier så är det dessa vi kommer att utforska, säger Per Wennerström, e-handelschef på Rusta-koncernen, till ehandel.se. silfria transporter är en viktig del i att nå målet och nu har Deromes bygghandel i Ytterby tillsammans med anläggningarna i Tanumshede, Landskrona och Mölndal helt fossilfria transporter. - Transporter är en av våra största klimatbovar, för oss är det därför självklart att vi ska göra stora satsningar för att minska vår klimatpåverkan på det området, säger Johan Winroth, vd på Derome Bygg & Industri AB. Deromes egna åkeri har ett 60-tal lastbilar och enligt företaget är de en viktig pusselbit för att minska utsläppen och det görs kontinuerligt insatser för att hela fordonsflottan ska bli fossilfri.