ÅRSREDOVISNING 2020 1
ÅRSREDOVISNING 2020 Förord
ÅRSREDOVISNING 2020 Strategiska mål
ÅRSREDOVISNING 2020 Attraktiv stad och landsbygd
ÅRSREDOVISNING 2020 Tryggt och självständigt liv
ÅRSREDOVISNING 2020 Miljö- och klimatsmart
ÅRSREDOVISNING 2020 God kvalitet och värdeskapande
processer GOD KVALITET OCH VÄRDESKAPANDE PROCESSER För att utveckla och förbättra kvalitetén, tillgängligheten och servicen i de tjänster vi förmedlar är det viktigt att ha en organisation som är effektiv och välmående, med kompetenta medarbetare som har möjlighet och förutsättningar att prestera bra resultat. Under året har behovet av en snabb omställning till digitala lösningar varit påtaglig och drivits på av pandemin. Men gott arbete ger också goda resultat och Kommunfastighet nomineras i Kundkristallen! Digitala tjänster De närmsta åren kommer ett stort fokus ligga på arbetet med Moderna arbetssätt inom bolaget och under det gånga året har vi tydligt sett vikten av att digitala tjänster och verktyg finns och fungerar bra. Såväl externt för kunder, liksom internt för medarbetare. Kommunfastighet deltar i Allmännyttans digitaliseringsinitiativ samt projektet PROPTEC, för att bolaget ska ligga i framkant när det gäller digital utveckling. Samtidigt fortskrider arbetet för att utveckla jämställda tjänster och service med stöd av modellförvaltning. Under året har vi upphandlat och utvecklat de tekniska förutsättningarna för att möjliggöra digital kommunika tion med kunder på vår hemsida, samt medarbetare internt på intranät. Våra bostadskontrakt kan numera signeras digitalt och uthyrningen av fordonsplatser har blivit helt automatiserad. Vi har genomfört digitala hyresgästmöten och områdesvandringar för att föra dialog med kunderna. Det koncerngemensamma projektet ”Digital arbetsplats” har medfört ett enhetligare och effektivare arbetssätt som möjliggjort en enklare samordning av dokument med gemensamma samarbetsytor. Dessutom en kvalitetssäkrad styrning av dokument och information. Effektiv organisation med kunden i fokus Kommunkoncernen genomlyser samtliga dotterbolags verksamhet ur effektiviseringssyfte. Redovisning ska ske på vilka kostnader som är påverkbara och hur effektiviseringen planeras att uppnås. Alla bolag ska verka för ständiga förbättring genom utvecklande av arbetssätt och metoder för verksamhetsutveckling och effektivisering. Inom Kommunfastighet finns ett antal utvecklingsområden identifierade för att effektivisera och samordna organisationen, bland annat att stärka den 12 gemensamma företagskulturen med ett gemensamt kontor och samordna affärsområdena, utveckla daglig styrning och digitalisera arbetssätten samt öka beställarkompetensen. En extern genomlysning av Kommunfastighets kärnverksamhet fastighetsskötsel, lokalvård och byggservice har genomförts med fokus med syfte att granska effektiviteten där en strategi för ett långsiktigt förbättringsarbete har tagits fram. Arbet et går vidare framåt genom fem utvecklings initia tiv under rubriken #Kfastärbramenskabliännubättre och initiativen är Daglig styrning, Beställarkompetens, Gemensamt kontor, Företagskultur och Moderna arbetssätt. Kommunfastighet har alltid arbetat med kundfokus och har under de senaste åren arbetat ännu mera fokuserat och strukturerat med kunden i fokus, bland annat genom analys av vår kundundersökning och i nära samarbete med våra hyresgäster. Vår årliga nöjdkundundersökning (NKI) visar på ökad kundnöjdhet inom bostäder gällande serviceindex men ligger kvar på relativt låga resultat gällande produktindex, vilket kan förklaras med ett stort antal lägenheter med renoveringsbehov. Våra lokalhyresgäster är sedan senaste mätningen mycket nöjdare med både service och produkt, där vi kan dra slutsatsen att den organisationsförändring som vi gjorde år 2018 med att dela på bostads- och lokalförvaltning nu gett effekt. Årets fina resultat resulterade i en nominering i tä v ling en Kundkristallen i kategorin ”Största Lyft Serviceindex Lokaler”. Ett inom fastighetsbranschen prestigefyllt pris där privata och kommunala fastighetsbolag tävlar i service och kvalitet, där hyresgästerna själva bestämmer när Sveriges bästa hyresvärdar ska utses. Kommunfastighet är en av tre bolag i Sverige som har möjligheten att få priset och därmed vara en av Sveriges bästa hyresvärdar. Vinnaren utses 11 februari 2021.
ÅRSREDOVISNING 2020 Attraktiv arbetsgivare
ÅRSREDOVISNING 2020 Stabil ekonomi
ÅRSREDOVISNING 2020 Årsredovisning för räkenskapså
ret 2020, Förvaltningsberättelse
ÅRSREDOVISNING 2020 Resultaträkning
ÅRSREDOVISNING 2020 Balansräkning
ÅRSREDOVISNING 2020 Kassaflödesanalys
ÅRSREDOVISNING 2020 Tilläggsupplysningar
ÅRSREDOVISNING 2020 Underskrifter
ÅRSREDOVISNING 2020 Revisionsberättelse
ÅRSREDOVISNING 2020 Flerårsöversikt
ÅRSREDOVISNING 2020 Fastighetsförteckning