Tidningen Energi 1
Dsadfdsfsdfsdf. BIO-CCS • Växjö Energi planerar f
ör en anläggning för bioCCS, Bio Energy Carbon Capture and Storage, på Sandviksverket. Byggnation kan påbörjas tidigast 2023 beroende på ekonomiskt stöd och tillstånd. • Under ett år kan Sandviksverket avskilja och lagra cirka 200 000 ton koldioxid, vilket motsvarar ett tågset med nästan 30 vagnar flytande koldioxid om dagen under vintersäsong. BIOBASERAT FLYGBRÄNSLE • Förstudien ”Från flis till flygplan i Småland” pågick 2019-20. Projektdeltagare förutom Växjö kommun och Växjö Energi var KLM, Södra, SkyNRG, Småland Airport, Fores, Research Institutes of Sweden (RISE) och Luleå Tekniska Universitet. • Årsproduktionen av grönt flygbränsle vid Sandviksverket skulle täcka det årliga behovet av flygbränsle för inhemska flygresor till och från alla flygplatser i södra Sverige. Sedan december 2019 används inte torv som bränsle. effektiva skäl. Det logiska valet är järnvägstransport då Kust till kust-banans spår, med anslutning till Göteborgs hamn, passerar Sandviksverket. – Vi har en bra dialog med Trafikverket om att bygga ett stickspår in på vårt område från stambanan som går längs vår fastighet. På vintern kommer vi skicka ett fullt tågset varje dag, och på sommaren blir det kanske ett tåg i veckan, förklarar Julia Ahlrot. – All hantering underlättas av att flytande koldioxid inte har någon brand- eller explosionsrisk. Kostnaderna är högst rimliga, vilket gör att vi kan bli ett bra och skalbart exempel för Europa. Planen är att finansiera CCS-anläggningen med egna medel och med europeiska och nationella investeringsstöd. Växjö Energi anser att projektet är en föregångare för kraftvärmeverk i hela Europa och ansöker om medel vid bland annat EU:s investeringsfond. Själva driften ska sedan finansieras med utebliven koldioxidskatt, statlig ersättning för negativa utsläpp och på sikt även förväntade kommersiella marknader. – Koldioxidskatten är idag cirka 1 200 kronor per ton, och om vi istället för att släppa ut koldioxid fångar in och permanent lagrar den är det rimligt att vi istället ersätts med minst 1 200 kronor per ton, säger Erik Tellgren. –Om koldioxidskatten dessutom ökar i framtiden kan det bli kostsamt för de energiföretag som inte har en CCS-anläggning. Bränslelogistiker Malin Johannesson, som ansvarar för alla bränsleleveranser till Sandviksverket, visar upp tankstationen för förnybar diesel, HVO100, där leverantörer har möjlighet att tanka. TIDNINGEN ENERGI NR 2 2021 35