JBF_2_2024 1
krönika Den sanslösa reklamen urholkar både läslu
st och vinstmarginaler I tider som dessa när både tv och radio tvingas dra ner sina kostnader får vi tittare och lyssnare hålla till godo med repriser. Gamla så kallade pilsnerfilmer från 30-40 talet med John Botvid och Åsa-Nisse, lättsamma militärfilmer från beredskapstiden, komedier med Nils Poppe och Anna-Lisa Ericsson eller seriösa dramer med tungviktarna i skådespelarkonsten som Georg Rydeberg och Edvin Adolfsson. Utländska filmer med Hugh Grant, Humphrey Bogart, Marilyn Monroe med flera, kan vevas flera gånger under samma vecka. Är detta något fel? Inte alls. DET SOM FÖRANLEDER min reaktion är att man kan skifta mellan olika kanaler och då få se olika sportsändningar som alltid sponsras av ett mängd företag. Bland dessa återfinner man stora och kända svenska och utländska byggmaterialproducenter, vilka presenteras i ord och bild av någon hurtig mansröst. Så följer olika idrottsgrenar, beroende på vilken årstid det är. Längdskidåkning, backhoppning, konståkning, ishockey, bandy (inomhus och utomhus), basket samt handboll. På läktare, väggar och golv i idrottshallar samt utomhus längs skidspår och vid start samt mål finns små och stora tavlor, enorma banderoller och flaggor samt vimplar med företagsnamn. Trevligt och igenkännande för många - men detta måste ju kosta. Så kommer fotbollssäsongen och då blir de ännu större skyltar. Under OS till sommaren i Paris lär väl alla turistsevärdheter skymmas av reklamskyltar. Redan har vi sett från Milano, Paris och Berlin hur till och med kyrkobyggnader har neonskyltar blinkande med reklam på sina vackra fasader. ÄVEN KYRKAN HAR tydligen ett visst behov av tvåpartsutbyte med Mammon. Tittar man vidare under programmens gång kommer intervjuer med aktiva samt ledare och tränare. I bakgrunden hittar kameran snabbt en hel vägg eller tavla med annon28 Ulf Norgren. sörer. Dessutom har de intervjuade reklam på tröjor, byxor, mössor, handskar. Är det något fel? Inte alls, men någon måste väl bekosta även detta? När man skriver på sin dator, hoppar olika reklambudskap ideligen upp som popcorn längs sidorna och kallas cookies. Är det något fel? Ja, absolut! Hur har sponsorerna råd? Dagstidningar läggs ner, veckotidningar förminskas och förtunnas, facktidningar upphör medan direktreklam ökar. Fredagskvällar dunsar en bunt reklam ner i brevlådan från ICA, Coop, Lidl, Jula, Bauhaus, Beijers med flera. Alla erbjuder Rea, specialpris, köp tre betala för två osv. Dessutom ser annonserna lika ut, oavsett vilka varor som erbjuds. SERIÖS, RIKTAD OCH informativ reklam finns ej längre. Är det Donald Trump som är chefredaktör för all reklam och erbjuder "fake advertising"? Många klagar på e-handelns oseriösa marknadsföring. Annonserade varor håller inte vad som lovats. Förpackningarna förminskas och innehållet likaså i konservburkar, paket och uppskuret, medan priset höjs med hänvisning till inflation och räntehöjningar. Det är inte svårt att förstå att byggentreprenörer, arkitekter, konstruktörer, inköpare och beställare oroas över stigande byggmaterialpriser. Inte kan det väl vara så att alla reklamkostnader läggs på varupriserna? Jaså, det kan det. JBF ■ 2-2024