JBF_2_2024 1
Handlarna kopierar i sin tur producenternas agera
nde. Se bara på all lokal och regional reklam ute i landet. Den utformas för kommunernas idrottsanläggningar, tröjor, mössor, scarfs med mera. Är detta något fel? Inte alls, enbart en följd av patriotism. Katten på råttan, råttan på repet och så vidare. Till och med cirka 5 000 byggnadsarbetare påverkas av att medlemsavgiften blivit för dyr och har de senaste åren lämnat sitt fackförbund. Kan det vara möjligt? Ja, bevisligen. DETTA VAR KNAPPAST avsikten från början. Kostnaden för att producera tidningar med artiklar av seriös karaktär täcks till cirka 70 - 80 procent av annonsintäkterna, har jag fått veta. Reduceras de intäkterna och ersätts med TV-reklam, som är många gånger dyrare än tidningsreklam, blir följden ett papperslöst samhälle. Det kanske inte gör något eftersom nästa generation, enligt vissa undersökningar, knappt blir läskunnig. Varje enskild individs computer erbjuder numer hjälp att skriva, stava, översätta. Så AI reducerar på något magiskt vis kunnande och inlärande, samtidigt som man försynt erbjuder AI som kompensation. Är det något fel? Döm själva. När inte ens branschföreträdare från olika förbund, byggbolag, politiker, eller statistik och räknespecialister med universitetsutbildning kan räkna ihop hur hög eller låg nyproduktionen varit de senaste året, eller bör bli det kommande året, undrar man hur trovärdig statistiken varit tidigare. Alla har olika siffror. Antingen tycker vi att det är totalt galet, protesterar och gör någonting åt det, eller så åker vi med och accepterar och kallar det för utveckling. Det är nämligen precis vad de dagstidningar som ännu finns kvar pläderar i sina allt tunnare utgåvor. Digitalt låter totalt enfaldigt. NYSS DUNSADE DET till i vår brevlåda. Aha, ett paket med reklambroschyrer, det är ju fredagkväll. Manuellt distribuerat i kylan, halkan och snöblåsten av en glad och tacksam distributör som än så länge har ett arbete som ger viss intäkt. Då är det dags för "På spåret", ett program som så småningom kommer ha en åldrad Fredrik Lindström och Kristian Luuk ger två tävlande lag bestående av tvenne robotar allt svårare frågor som de, robotarna alltså, alltid kan svaren på. Det blir aldrig någon final och tittarna har för länge sedan slutat titta. Publiken, de som faktiskt alltid får betala på något sätt, har nämligen gått över till PRTV det vill säga Programstyrd Reklam TeleVision för Utvandrande svenskar. Är det något fel? Förmodligen inte, helt enkelt en avveckling av en invecklad utveckling som ingen kan förhindra, bara beklaga! Ulf Norgren snabbare till ett perfekt resultat • Perfekt finish • Färre dopp – snabbare målning • Robust målningskänsla JBF ■ 2-2024 29