JBF_2_2024 1
Takstolar kom tidigt med i bilden och blev en sto
rsäljare. mangen handlar för lite om kundnytta. Vad vi ska ha med oss i bygghandelsbranschen är att den är väldigt regional och lokal. Det är svårt att dra paralleller med exempelvis hemelektronik eller dagligvaror. – Vi har ett par hundratusen hantverkare i landet och de ska servas regionalt och lokalt. Visst finns det fördelar i stordrift. Du måste uppnå en viss kritisk massa för att ha muskler för att utveckla ett hållbarhetserbjudande eller ett digitalt erbjudande. Du måste också ha en inköpskraft som skapar någon slags jämvikt gentemot ett leverantörsled som också konsolideras och blir starkare. Så givetvis är en viss storlek avgörande för att kunna hänga med i utvecklingen, summerar han. – Men att branschen skulle kunna konsolideras liknande dagligvaruhandeln och att det skulle ge en mycket större effektivitet, det har jag svårt att se. Skulle inte en ökad branschkonsolidering kunna motverka de stigande byggkostnaderna? – Även här måste man hålla en nyans i diskussionen. Det är klart att konsolideringen i leverantörsledet gjort att på vissa produktslag har kostnaderna stigit orimligt mycket. Där bör man kunna jobba mera. Men man gör det för lätt för sig när man bara tittar på materialkostnaderna. I ett typiskt byggprojekt står materialet för omkring 15 procent av hela kostnaden. Det är svårt för oss som bransch att påverka, men du har alla kommunala särkrav som gör det svårt att standardisera. Standardisering innebär att du får ett erfarenhetsutbyte och en återupprepningseffekt, vilket är väldigt svårt med de särkrav som finns idag. Om ett bygge utförs effektivt, så kan den effektivitetsvinsten ändå inte överföras till nästa projekt på grund av alla särkrav utan läcker liksom ut ur systemet? – Ett ännu större läckage som du är inne på är ställtiderna som har med bygglogistiken att göra. Det vill säga hur man kan effektivisera på byggarbetsplatserna. Det var därför vi förvärvade 8 bolaget Svensk Bygglogistik år 2020 och har jobbat med de frågorna där vi tittar på flödena av både information, material och människor. Det har vi jobbat med sedan 2008. Det är det kanske enskilt största bidraget vi som byggmaterialhandlare kan komma med, konstaterar han. – Vi försöker att vara med i tidigare skeden och titta på hur man planerar byggets hela förlopp, snarare än att bara vara en mellanhand som levererar billig gips eller reglar. Den gamla rollen som återförsäljare som satt på materialet på en lagerhylla, den är bortblåst. Vad vi tillför är ju framför allt att logistikflöden fungerar väl och med det menar jag både de fysiska och de administrativa flödena. I takt med miljökraven kommer det också att flöda oerhört mycket mer information. Vissa kedjor satsar mycket på lager, centrala och automatiserade, vilket skapar stora investeringsbehov. Andra tror mer på att hålla en större del av materialet i sina filialer? – För oss är det både ock. Vi har vad vi kallar en regionlagerstruktur med större regionlager som levererar ut till arbetsplatserna. Det finns två skolor. Den ena är att man har ett centrallager för distribution ut till sina byggfilialer. Att hålla lager nära kunden är snabbare, men kan bli dyrare om man inte avväger lagerkostnaden mot distributionskostnaden. Mycket av det vi har i våra regionlager har ett relativt lågt varuvärde i förhållande till hur skrymmande materialet är. Både för miljön och plånbokens skull bör man inte köra byggvaror hur långt som helst. Är det regionala perspektivet styrande i er tillväxtstrategi? – Ja, det skulle jag säga. Det är bara att titta på kartan var vi finns. Vi tror på att det är viktigt att hålla ihop geografiskt för att kunna få en bättre fyllnadsgrad i vår distribution, men även att vi har ett erbjudande som hålls ihop. Där vi har närliggande filialer så får vi också en högre servicegrad till våra kunder. Men är inte rikstäckning ett tungt argument vid en upphandling? – Nej, om du frågar 90 procent av landets byggkunder så är inte rikstäckning det viktigaste i valet av bygghandlare. Kanske för JBF ■ 2-2024 Foto: Derome