JBF_2_2024 1
fina fordon från förr Lagonda – från opera till V
12 I bilens barndom var det mesta möjligt. Ett intressant exempel är brittiska lyxbilen Lagonda, numera borta sen länge. Bakgrunden är minst sagt originell. I SPRINGFIELD OHIO, USA, föddes 1859 Wilbur A Gunn. I sin ungdom satsade han på att bli operasångare, men de stora framgångarna uteblev. Kanske det skulle gå bättre i Europa? Sagt och gjort, Wilbur emigrerade till England och engagerades i tre år som tenor av Carl Rosa. Tyvärr gick det inte bättre här än i USA, så 1904 gav han upp operadrömmarna och bytte helt bana – han startade Lagonda Motor Cycle Co. Namnet Lagonda fick han från en flod nära Springfield. Från MC till bil Nu gick utvecklingen snabbt och redan 1907 presenterades företagets första bil, en sexcylindrig med för dåtiden imponerande 20 brittiska hk. Konstruktionen var lyckad och bilen vann 1910 en tävling Moskva – S:t Petersburg. Succén bäddade för en välgörande stor rysk order. Före och straxt efter 1:a världskriget satsade Lagonda på mindre 4-cylindriga bilar med moderniteter som elljus, krängningshämmare, effektiv handbroms mm. Wilbur fick dock inte njuta så länge av framgångarna, han dog redan 1920. I mitten av 1920-talet övergick produktionen alltmer mot potenta sportbilar med -fyr och sexcylindriga motorer mellan två och 3,5 liter. 1930-talets depression tärde på resurserna vilket ledde till att företaget 1935 såldes till Alan P. Good, som lyckades bjuda över Rolls Royce. Han lyckades även med att locka över den berömde konstruktören och tidigare biltill30 verkaren W O Bentley från Rolls Royce. Motorerna hade nu vuxit till 4,5 l på Rapidmodellerna och Bentley lockade fram allt större effekt. Individuell framhjulsfjädring, hydrauliska bromsar och planetväxellådor med förväljare bidrog till framgångar bland dåtidens förmögna kändisar. 12-cylindrigt mästerverk signerat Bentley Lagonda slog världen med häpnad när man på 1937 års bilutställningar visade en 12 cylindrig Rapide. Den av W O Bentley konstruerade motorn var på 4,5 l, 180 hk och synnerligen flexibel. Rapide sades kunna accelerera från ca 15 – 175 kmt på högsta växeln. Med ett pris på 8900 dollar var Lagonda Rapide V 12 mässans dyraste bil när den 1939 visades på New York Motor Show. Lagonda – Aston Martin Andra världskriget innebar slutet på Lagondas bilproduktion. Företaget förvärvades 1947 av Aston Martin och produktionen inleddes med W O Bentleys sista modell med 2,6 l motor, en sexa med dubbla överliggande kamaxlar. Den blev senare basen för Aston Martins motorer under 1950-talet. Aston Martin återupplivade en tid namnet i den kortlivade lyxbilen Aston Martin Lagonda. Under åren har det gjorts flera mer eller mindre lyckade försök att återuppliva varumärket, men alla har trots storstilade ambitioner tyvärr misslyckats. Lars Cyrus JBF ■ 2-2024