KIA e-Niro 1
TEST Hyundai Ioniq s Kia e-Niro s Tesla Model 3 s
Volkswagen ID.3 HYUNDAI Nedtonat, nästan som ett svartvitt foto, utmärkt finish och logisk skötsel utmärker Ioniqs förarplats. Växelväljare med knappar mellan stolarna. Stort gap men ganska begränsad lasthöjd under insynsskyddet. Lastgolvet lutar uppåt mot de främre stolarna. Lasttröskeln är lägre än VW:s och under golvet finns ett fack där insynsskyddet kan placeras. KIA Mer konventionella former än kusin Hyundai och med ännu bättre och enklare skötsel överlag. Tacka riktiga knappar för det! Växelväljare med vred. Med baksätet uppfällt erbjuder e-Niro det största bagageutrymmet, med baksätet nedfällt blir det inte riktigt lika rymligt som i Hyundai. Öppningen är bred och ståhöjden rejäl under luckan. Genomlastningslucka saknas. TESLA Förutom den rikliga skärminformationen, växelväljarspaken och rattrullarna är förarmiljön närmast innehållslös. Det ger en avspänd känsla. Man får sträcka sig rejält för att nå längst in i Teslas bagageutrymme. Eller också får man fälla de bakre ryggstöden från kupén. Lastöglor saknas men under golvet finns fack för sladdar och avtagbar dragkrok. VW Två skärmar, rattreglage med "haptisk" tryckkänsla och fönsterytor nästan som i en minibuss – ID.3 känns modern och fräsch från förarens position. Lastgolvet kan justeras i höjd och det finns ett smalt fack för laddsladd under. Inklädnaden är OK och genomlastningsluckan mitt i öppnar ovanligt stort. Högst tillåten maxlast i testkvartetten. »Från komfortsynpunkt är dock bullret besvärande.« › undanmanövern till drygt 75 km/tim utan tillstymmelse till att ha nått bilens gräns, sedan kom regnet. Från komfortsynpunkt är dock bullret besvärande. I lägre fart rullar Tesla 3 elbilstyst men på landsväg silar rikliga mängder väg- och vindljud in, särskilt över baksätet. 38 VI BILÄGARE NR 14 2020 föruTom seDvanlIga testmoment kollade vi denna gång också hur snabbt laddningen skedde under samma betingelser bilarna emellan. Nominell och faktisk räckvidd spelar stor roll i elbilsvalet, faktorer som vi förstås har kollat (se tabellsidorna), men laddningsförhållanden och bilens förmåga att svälja elektroner är också väl så kritiska för användarvänligheten. Med tio procent återstående batterikapacitet i bilarna pluggade vi in dem i Ionitys supersnabbladdare (max 350 kW) i Enköping och registrerade hur snabbt de nådde nästan fullladdade batterier (96 procent). Resultaten finns i diagrammen på sid. 37 och visar ett par intressanta fenomen: Laddtiden för tio mils körsträcka blir kortast i Tesla, 12,5 minuter, följd av Volkswagen på 13,5 minuter och Kia 15,4. Här sladdar (sic!) Hyundai och kräver 23,8 minuter för att få ström för tio mil. Räknat på ett annat Särtryck ur Vi Bilägare nr 14 2020 ›››