KIA e-Niro 1
HYUNDAI IONIQ PREMIUM + GRUNDPRIS: MILKOSTNAD: KÖ
RKÄNSLA: EKONOMI: KOMFORT: SÄKERHET: MILJÖ: KIA NIRO ADVANCE PLUS 429 900 kr 44,90 kr rrrrr rrrrr rrrrr rrrrr rrrrr GRUNDPRIS: MILKOSTNAD: KÖRKÄNSLA: EKONOMI: KOMFORT: SÄKERHET: MILJÖ: 506 800 kr 46,60 kr rrrrr rrrrr rrrrr rrrrr rrrrr TESLA MODEL 3 STD. RANGE PLUS RWD GRUNDPRIS: MILKOSTNAD: KÖRKÄNSLA: EKONOMI: KOMFORT: SÄKERHET: MILJÖ: 559 900 kr 54,00 kr rrrrr rrrrr rrrrr rrrrr rrrrr VOLKSWAGEN ID.3 MAX 1ST EDITION GRUNDPRIS: MILKOSTNAD: KÖRKÄNSLA: EKONOMI: KOMFORT: SÄKERHET: MILJÖ: 527 900 kr 46,10 kr rrrrr rrrrr rrrrr rrrrr rrrrr 1 1 1 1 2 2 2 2 3 3 3 3 4 4 1. Kompakt mätarhus (5,3 tum) framför föraren med överlag enkel och tydlig information. 2. Växelväljaren utgörs av en uppsättning tydliga knappar placerad mellan stolarna. Den lilla kudden bakom dem är ett utmärkt handstöd, inte bara när man väljer växel. Många och väl utformade förvaringsfack både vid mittkonsolen och i dörrarna. 3. Ganska fasta stolar med tillräckligt sidostöd. Skinnklädseln är välgjord och sittpositionen förhållandevis låg. Bra stols- och rattvärme! 4. Strålkastarna fick ny utformning vid senaste förändringen. De ger ett mycket bra halvljus. 1. Kias instrument omfattar samma information som Hyundais men utförandet är lite "äldre". 2. Växelväljaren är ett lättskött vred, omgivet av knappar för stolsvärme, start/stopp, rattvärme etc. 3. Skinnklädsel och dekorsömmar i blått röjer att du satsat på Advance-paketet. Fasta stolar med hög sittposition gör att man känner sig lite "ovanpå" bilen snarare än "i". 4. Kia håller – åtminstone ännu så länge – fast vid tryckknappar för de flesta funktionerna. Det är nästan modigt numera, framför allt fungerar de mycket bättre än billiga touchkontroller. 4 1. Teslas instrument är egentligen riktigt bra men visar också en massa överflödsinformation mest för skojs skull snarare än för nyttans. Vad är vitsen med att se symboler för mötande? 2. Växelväljarens pinne har drag av den man finner i MercedesBenz men innehåller också aktivering av den adaptiva farthållaren. 3. Lågt insteg, låg sittposition men sköna (fast ganska smala) stolar som klätts i smidigt skinn. Nackskydden är fasta. 4. Motorn är placerad bak och under locket fram finns ett bra och användbart lastutrymme för sladdar och annat. 4 1. Lill-skärmen är lättavläst men innehåller tills vidare begränsad information. Mer kommer under våren 2021. 2. BMW i3 låter hälsa: Växelväljaren i ID.3 är ett lättskött vred till höger om skärmen framför föraren. 3. Mjuka stolar med skön klädsel som fått asymmetriskt mönster. Utförandet är tyvärr inte på den nivå man vant sig vid från Volkswagen. 4. Tjugotumshjulen på 1st Edition är nästan det dominerande visuella inslaget på bilen. De ger faktiskt inte alls så stötig gång som befarat, fjädringskomforten är ett trumfkort. ››› Särtryck ur Vi Bilägare nr 14 2020 VI BILÄGARE NR 14 2020 35