KIA e-Niro 1
KUPÉMÅTT 8 2 7 4 6 3 Mått, cm 1. Takhöjd fram 2.
Takhöjd bak 3. Sitthöjd fram/bak 4. Sittdyna längd fr./bak 5. Benutrymme fram 6. Benutrymme bak 7. Kupébredd fram 8. Kupébredd bak Hyundai 88–96 89 3 Bakåtvänd barnstol fram Kia 96–102 98 9. Skjutmån ratt längd/höjd 51/46 42–65 17–40 143 139 4/4 Tesla 94–101 92 VW 96–105 93 41–47/47 49–55/53 38–46/48 50–59/57 51/48 43–63 10–35 141 135 4/4 51/49 50–55/46 41–66 14–42 140 132 5/5 KOMMENTAR: Kia är mest allround i passagerarutrymmen, med bra plats för huvud och ben och fyra åkande. Hyundais takhöjd bak är inskränkt, liksom armbågsbredden bak i Tesla. Notera sitthöjden bak i ID.3. LASTMÅTT 1 4 KIA har minisymboler för visning av bältessituationen i bilen. BARN I BIL Hyundai ja Bakåtvänd barnstol bak ytterplatser Barnstolsöglor fr/b Bältespåminnare bak Bältessträckare bak 44–59 19–34 144 137 5/5 Bälteskraftbegränsare bak Elektriska barnsäkerhetslås Får liggvagn plats, längd/bredd? Heltäckande sidokrockgardin Klämskydd, fönsterhissar fr/b Integrerade bälteskuddar bak Isofixfästen fr/b Sidokrockkuddar bak Urkopplingsbar krockkudde ViB:s barnbetyg nej/nej ja ja ja nej ja/ja ja ja/ja nej nej/ja nej ja hhh Kia ja ytterpl. nej/nej ja ja ja nej ja/ja ja ja/ja nej nej/ja nej ja hhh Tesla ja ytterpl. nej/nej ja ja ja ja ja/ja ja ja/ja nej nej/ja nej ja VW ja ytterpl. nej/nej ja ja ja nej nej/ja ja ja/ja nej ja/ja nej ja hhh hhh KOMMENTAR: Kia är enklast att frakta barn och deras tillhörande pinaler i men ingen i kvartetten slår förstås en riktig kombi. VW:s lastutrymme är precis för kort för att vår testbarnvagn ska rymmas på längden. ISOFIX även i passagerarstolen på ID.3 – bra. I TESLA sköts passagerarkuddens strömbrytare förstås från skärmen. KROCKTEST 7 1 5 3 2 6 4 Vuxenskydd Barnsäkerhet Oskyddade trafikanter Förarstödsystem Pisksnärtskydd f/b Hyundai 91 80 70 82 Automatisk nödbroms (AEB) Betyg AEB city/landsväg Totalbetyg Euro NCAP Kia 91 80 70 81 bra/tveksamt bra/ej testat std. std. bra/bra bra/ej testat Tesla VW 96 ej testad 86 – 74 94 bra/bra std. bra/bra hhhhh hhhhh hhhhh – – – – – – KOMMENTAR: Allt annat än fem stjärnor i Euro NCAP vore uppseendeväckande för ID.3 – men vi är inte där ännu. Teslas värden är bland de bästa som noterats. Mått, cm 1. Höjd i lastöppning 2. Bredd i lastöppning Hyundai 110 87 88 Kia 74 107 3. Bredd mellan/bakom hjulhus 100/101 104/118 4. Lastgolv uppfällt baksäte 5. Lastgolv nedfällt baksäte 6. Höjd till lasttröskel 7. Höjd under baklucka 152 73 185 Ant. läskbackar uppf/nedf baksäte 11/28 Bagagevolym VDA, liter 79 140 74 190 11/25 350–1 410 451–1 405 Tesla 46 101 94/130 102 173 67 – 10/– VW 66/78* 96 101/122 77 137 77 188 9/23 425 385–1 267 KOMMENTAR: *ID.3 har höj- och sänkbart golv. Inga avgörande skillnader mellan Hyundai och Kia, medan ID.3 sladdar lite i lastförmåga. Teslas bakre ryggstöd kan fällas för ökad volym, men lastutrymmet är förhållandevis långt och bra även med dem uppfällda. Gångjärnen till luckan är dessutom av platsbesparande typ. MÅTT & VIKT Längd, cm Bredd, cm Höjd, cm Axelavstånd, cm Spårvidd fr/b, cm Markfrigång, cm Tjänstevikt, kg Maxlast, kg Taklast, kg Släpvikt/B-kort, kg Hyundai 447 182 145 270 156/156 14 1 632 338 0 0 Kia 438 181 156 270 158/158 16 1 864 366 100 0 Tesla 469 185 144 288 158/158 15 1 751 309 65 750 Särtryck ur Vi Bilägare nr 14 2020 VW 426 181 155 277 154/151 15 1 881 379 0 0 VI BILÄGARE NR 14 2020 39 5 9