KIA e-Niro 1
LJUSTEST LED Hyundai Längd, m Bredd, m Betyg Halv
ljus 135 27 Spolning: Nej. LED 3 Kia Längd, m Bredd, m Betyg Halvljus 139 27 Spolning: Nej. 1 LED TESTVÄRDEN FÖRBRUKNING (kWh/100 km, WLTP) Tesla Längd, m Bredd, m Betyg Halvljus 122 27 Spolning: Nej. LED Helljus 221 24 rrrrr rrrrr 25,0 20,0 15,0 10,0 5,0 0,0 Blandad LADDNING Batteri, totalt/tillgängl., kWh Laddkapacitet, snabb/ombordladd, kW Laddstandard, snabb/ombord Volkswagen Halvljus Längd, m Bredd, m Betyg 100 26 Spolning: Nej. KOMMENTAR: Hyundai och Kia har på typiskt sydkoreanskt manér bra halvljus men sämre helljus. Inställningen av Teslas strålkastare kan bekvämt justeras från förarplats. ID.3-strålkastarna ger testets bästa helljus. MEDELVÄRDE Halvljus Helljus Längd, m Bredd, m 99 25 186 18 Helljus 236 30 rrrrr rrrrr Test RÄCKVIDD (km, WLTP) 600 500 400 300 200 100 Stad Hyundai 40,4/38,3 50/7,2 CCS/Typ 2 Kia Blandad Tesla 67,1/64 ej uppg./55 100/11 CCS/Typ 2 CCS/Typ 2 250/11 Test VW 62/58 100/11 CCS/Typ 2 KOMMENTAR: Testförbrukningen avser färddatorernas redovisning efter avslutad testslinga. Bilarna har vätskekylda litiumjonbatterier. Hyundais förbrukning och körsträcka påverkas förhållandevis lite av förarens körsätt. OBS! I WLTP-förbrukningen laddas bilen efter körning och tar hänsyn till laddförluster, vilket inte vår testförbrukning gör. Vår körning är mer krävande än WLTP-körcykelns. Därför har vi omvänt förhållande på testräckvidd. Helljus 176 18 rrrrr rrrrr 1. I undanmanövern reagerar ID.3 sent på förarens kommando, niger kraftigt och hamnar i motsatt körfält alltför länge, innan bilen understyr ut ur fållan och river ett par koner i 70 km/tim. Nja, inte bra. 2. Automattvätten når inte in under den utstickande ID.3-skärmen bak. 3. Test-Kia är lyxig och har både elvärme och kylning i stolarna. Helljus 173 2 12 rrrrr rrrrr ACCELERATION 0–100 km/tim 0–400 m Hyundai Kia 9,4 s – 151 m 17,0 – 133 km/tim SEGDRAGNING 70–110 KM/TIM Kickdown 4,4 s – 115 m 7,3 s – 114 m Tesla 5,4 s – 81 m VW 7,3 s – 118 m 15,4 s – 149 km/tim 13,8 s – 166,2 km/tim 15,5 s – 146 km/tim 4,2 –106 m 2,7 – 69 m KOMMENTAR: Alla fyra har klart tillräckliga fartresurser men Tesla står förstås i särklass. BROMSAR 100–0 km/tim 37,4 m 36,0 m 4,4 – 115 m 35,7 m 36,0 m KOMMENTAR: Vassa bromsar i Tesla. Hyundai stannar ett stycke senare än de övriga tre men sträckan är ändå godkänd. Ingen nämnvärd mattning i någon av bilarna efter upprepade försök. KUPÉBULLER dB(A) »ID.3-strålkastarna ger testets bästa helljus.« 50 km/tim (fin/grov asfalt) 70 km/tim 90 km/tim 110 km/tim Hyundai 61/69 63/71 66/73 68/75 Kia 61/68 63/71 66/72 69/75 Tesla 62/69 65/72 67/75 70/76 VW 60/68 62/70 64/72 68/74 KOMMENTAR: Inte så stora skillnader i ljudmätaren men Volkswagen är den tystaste att färdas i, trots testbilens 20-tumshjul. Tesla är klart ljudligast i högre fart, det viner runt dörrarna och bullrar från såväl däck som över baksätet. ››› Särtryck ur Vi Bilägare nr 14 2020 VI BILÄGARE NR 14 2020 41 Fler ljustester på vibilagare.se Hyundai 13,8 Kia Tesla VW 15,9 14,9 16,1 Hyundai 13,3 Kia Tesla VW 15,8 15,7 16,7 Hyundai 412 Kia Tesla VW Hyun. 311 Kia Tesla VW Hyun. 294 Kia 541 615 531 455 409 410 405 Tesla 350 VW 347