KIA e-Niro 1
TEST Hyundai Ioniq s Kia e-Niro s Tesla Model 3 s
Volkswagen ID.3 MODELLFAKTA › HYUNDAI IONIQ PREMIUM + TILLVERKNINGSLAND: Sydkorea. MOTOR: Elektrisk asynkronmotor. Litiumjonbatteri 38,3 kWh. EFFEKT/VRIDMOMENT: Max effekt 136 hk (100 kW). Max vridmoment 295 Nm. KRAFTÖVERFÖRING: Motor fram, framhjulsdrift. Enväxlad reduktionslåda. HJULUPPHÄNGNING: Skruvfjädring. Fram fjäderben med undre triangellänk, bak halvstel torsionsaxel. HJUL: Fälgbredd 6,5 tum, däck 205/55 R16. STYRNING: Kuggstång, elservo. Vändcirkel 10,6 m. 2,85 rattvarv. BROMSAR: Skivor fram (ventilerade) och bak. Elektrisk p-broms. PRESTANDA: Toppfart 165 km/ tim. Acceleration 0–100 km/tim 9,9 s (fabriksuppgifter). ÖVRIGA VERSIONER: Trend 389 900 kronor, Premium 409 900 kr. KIA e-NIRO ADVANCE PLUS TILLVERKNINGSLAND: Sydkorea. MOTOR: Elektrisk asynkronmotor. Litiumjonbatteri 64 kWh. EFFEKT/VRIDMOMENT: Max effekt 204 hk (150 kW). Max vridmoment 395 Nm. KRAFTÖVERFÖRING: Motor fram, framhjulsdrift. Enväxlad reduktionslåda. HJULUPPHÄNGNING: Skruvfjädring, krängningshämmare. Fram fjäderben med undre triangellänk, bak multilänk. HJUL: Fälgbredd 7 tum, däck 215/55 R17. STYRNING: Elektrisk servo. Vändcirkel 10,6 meter. 2,6 rattvarv. BROMSAR: Skivor fram (ventilerade) och bak. Elektrisk p-broms. PRESTANDA: Toppfart 167 km/ tim. Acceleration 0–100 km/tim 7,8 s (fabriksuppgifter). ÖVRIGA VERSIONER: Advance 481 900 kronor, Advance Plus 506 800 kr. TESLA MODEL 3 STD. RANGE PLUS RWD TILLVERKNINGSLAND: USA. MOTOR: Elektrisk asynkronmotor. Litiumjonbatteri 55 kWh. EFFEKT/VRIDMOMENT: Max effekt 325 hk (239 kW). Max vridmoment 420 Nm. KRAFTÖVERFÖRING: Motor bak, bakhjulsdrift. Enväxlad reduktionslåda. HJULUPPHÄNGNING: Skruvfjädring, krängningshämmare. Fram fjäderben med dubbla triangellänkar, bak multilänk. HJUL: Fälgbredd 8,5 tum, däck 235/45 R18. STYRNING: Kuggstång, elservo. Vändcirkel 11,8 m. 2,1 rattvarv. BROMSAR: Ventilerade skivor fram och bak. Elektrisk p-broms. PRESTANDA: Toppfart 225 km/ tim. Acceleration 0–100 km/tim 5,6 s (fabriksuppgifter). ÖVRIGA VERSIONER: Long Range från 659 900 kronor, Performance från 699 900 kr. VOLKSWAGEN ID.3 MAX 1ST EDITION TILLVERKNINGSLAND: Tyskland. MOTOR: Elektrisk asynkronomotor. Litiumjonbatteri 58 kWh. EFFEKT/VRIDMOMENT: Max effekt 204 hk (150 kW). Max vridmoment 310 Nm. KRAFTÖVERFÖRING: Motor bak, bakhjulsdrift. Enväxlad reduktionslåda. HJULUPPHÄNGNING: Skruvfjädring, krängningshämmare. Fram fjäderben med undre triangellänk, bak multilänk. HJUL: Fälgbredd 7,5 tum, däck 215/45 R20. STYRNING: Kuggstång, elservo. Vändcirkel 10,2 m. 3,25 rattvarv. BROMSAR: Ventilerade skivor fram, trummor bak. Elektrisk pbroms. PRESTANDA: Toppfart 160 km/ tim. Acceleration 0–100 km/tim 7,3 s (fabriksuppgifter). ÖVRIGA VERSIONER: Totalt sju olika utrustningvsersioner från ID.3 Life 434 900 kronor, till ID.3 Tour (fyrsitsig) från 531 900 kr. ROSTSKYDDSPROGNOS (Bilarna är besiktigade av Rostskyddsmetoder AB.) Hyundai p Motorhuv, baklucka och länkarmar är av aluminium, resten av karossen av stålplåt. Dörrarna är dock väl behandlade på insidan. Bilens underrede är täckt med ovanligt stora plastsköldar men därunder saknas slitskydd. Skarvar är överlag väl tätade och både balkar och trösklar har god invändig behandling. De bakre skärmkanterna är väl utformade och samlar inte på sig smuts. Innerskärmar av plast fram, av filtmaterial bak. Bakom de främre innerskärmarna finns fuktansamlande skumgummi (bild 1). Stänkskydd saknas och framdörrarna är utsatta för blästerrisk. Helheten räcker inte riktigt till en fyra i betyg. ROSTSKYDDSGARANTI: Betyg: Kia p e-Niro har motorhuv och baklucka tillverkade av aluminium som ej tätats i skarvarna, medan övriga karossdelar är av stålplåt. Dörrarna har dålig tätning av skarvhörn men är behandlade på insidan. Innerskärmar av filtmaterial bak, av plast fram. Det finns fuktsugande ljuddämpningskuddar vid vindrutestolparna. Skärmkanterna bak är av en bra, icke smutssamlande konstruktion. Tröskelkanterna är nedåtvända och deras skarvar är ej tätade. Undertill är däremot de flesta skarvar tätade, medan slitskyddet är ytterst sparsamt. Somliga balkar har invändig vaxbehandling, andra saknar helt sådan. 12 år ROSTSKYDDSGARANTI: rrrrr Betyg: 42 VI BILÄGARE NR 14 2020 12 år Tesla p Tesla använder en hybrid mellan aluminium och stålplåt. De bakre hjulhusen och bakåt är av aluminium, så även förstärkningsbalkar innanför sparklådorna samt delar av bilens främre krockstruktur. I övrigt används olika typer av stål. Dörrar och motorhuv är av aluminium. Att blanda aluminium med stål kan vara problematiskt då galvaniska strömmar kan ”äta upp” aluminium på mycket kort tid. Bilden visar tröskellådans förstärkning av aluminium. Skummet som skymtar har en ljuddämpande effekt. Historiskt sett har skumfyllda karossdelar inte varit någon succé då även icke absorberande material med tiden tenderar att bli fuktiga. ROSTSKYDDSGARANTI: rrrrr Betyg: Volkswagen p ID.3 har kaross av stålplåt, förutom bakluckan som är av plast och glas. Ingen behandling i motorhuv, däremot i dörrarna. Bra tätning av skarvar i motorhuv och dörrar. Plastinnerskärmarna fram skyddar också mot stenskott (bild), filtinnerskärmar bak. Bra bakre skärmkanter som ej samlar smuts och fukt. Dörrtrösklarna har nedåtvänd skarv med välgjord tätning. Inne i trösklarna finns mot karossplåten isolerade aluminiumbalkar som ger krockskydd gentemot batteripaketet. Vaxbehandlade hålrum. Bottenplattan täckt med plastskivor. Alla skarvar under dem har bra tätningar. Fram- och bakvagn av stål, övre länkarmar bak av aluminium. 12 år ROSTSKYDDSGARANTI: rrrrr Betyg: Särtryck ur Vi Bilägare nr 14 2020 12 år rrrrr