KIA e-Niro 1
TEST Hyundai Ioniq s Kia e-Niro s Tesla Model 3 s
Volkswagen ID.3 Modern känsla, bra sikt, låg ljudnivå och en för elbilar fin känslighet i styrningen gör ID.3 trivsam att hantera – för det mesta. Förstautgåvans pedaler med bekanta symboler för "paus" för broms och "play" för fart skymtar. »I dörrfickorna låg löst ditslängd 'klädsel' och karosspassningen var bitvis av allt annat än tysk kvalitet.« › helst. Stolssömmarna löpte inte snyggt, stoppningen kändes svampig och slapp och förarstolen såg sliten ut mot dörren redan efter något hundratal mil. Klädseln på stolsryggarna var av simpel mjukplastkvalitet, hårdplasten på dörrarna var som hämtad från en 20 år gammal sydkoreansk lågprisbil, det fanns öppna och rakbladsvassa skarvar i frontluckan, här och var hade tätning anbringats fult och klumpigt. I dörrfickorna låg löst ditslängd ”klädsel” och karosspassningen var bitvis av allt annat än tysk kvalitet. Därtill fanns det buggar i informationssystemet och i bluetooth. Den lilla skärmen framför föraren saknade ännu en del funktioner som ska komma efterhand i form av uppdateringar via nätet på samma sätt som Tesla kört med ett tag. Någon vettig färddator eller laddstationskarta fanns inte heller, men är det något man som elbilsbilist vill ha är det just sådan information. Sammantagna riskerar de här bristerna att överskugga bilens övriga kvaliteter. ”Svårt 34 VI BILÄGARE NR 14 2020 att recensera en bil som inte är färdig” skrev en testförare, ett uttalande som underblåstes av det faktum att det i bilen förutom en instruktionsbok också fanns inte mindre än fyra tillläggshäften betitlade ”Tekniska ändringar”. Sällan har vi väl känt oss som sådana försökskaniner! På PlussIDan fann vi förstås också en hel del. Stolarna i sig är väldigt sköna, helljuset är extremt bra, vridreglaget för växelväljaren är smidigt och ljudnivån lägst i kvartetten, oavsett underlag. Snäv vändradie, det kan man inte konstatera så ofta numera men det har ID.3. Även fjädringen fick höga betyg, men inte genomgående. Vi körde som alltid bilarna fram och åter på en utvald, särskilt krävande sträcka, och bytte testare i både fram- och baksäte. ID.3 har lång fjädringsväg och gör ganska stora rörelser upp/ned men följer underlaget utmärkt och med rätt dämpning. Någon drivpåverkan i ratten märks inte, hela det paketet finns ju baktill, och under normala körförhållanden är styrningen välbalanserad och förmedlar mer känsla för underlaget än de andra tre. Bilen rör sig nätt och känns lätt. När ID.3 pressas aldrig så lite blir bilden tyvärr en annan. Då är uppträdandet svårt att förutsäga och styrningen arbetar med en lynnig fördröjning som ofta slutar i överreaktion – bilen tar styrning alldeles för mycket när man minst anar det. Det blir särskilt tydligt när vi kör undanmanövertestet. I vanliga fall är Volkswagens bilar helt ”linjära”, de svarar exakt och direkt på förarens rattröÄGARNA TYCKER I årets AutoIndex placerar sig Hyundai på 10:e, Kia på 11:e och VW på 15:e plats av 23 märken när svenska bilägare tycker till om sitt bilinnehav. Tesla är inte representerat i AutoIndex 2020 då bilförsäljningen ej uppnår två procent av totalmarknaden. I tyngsta kategorin ”Bilen”, där köregenskaper, kvalitet och kostnader är avgörande, slutade Hyundai på 10:e, Kia på 12:e och VW på 16:e plats. Här gör Hyundai en imponerande förbättring och klättrar åtta placeringar jämfört med 2019. Ägarna ger högt betyg på delfrågan; kvalitet i förhållande till pris. När vi jämför märkesverkstäder placerar sig Hyundai på 4:e, Kia på 12:e och VW på 20:e plats. Framförallt är det en topprankad servicerådgivning som särskiljer Hyundai från övriga märken. Särtryck ur Vi Bilägare nr 14 2020 relser och rör sig dit föraren vill. I ID.3 väjer vi för konerna precis som vanligt men det tar någon bråkdel av en sekund innan styrningen hänger med på noterna och när kursändringen väl kommer är det i ett läge då bilen redan befinner sig ovanligt långt ute i fel körfält. Det känns som om styrservon tappar ork, följt av ett mycket större rattmotstånd. Med nöd och näppe klarar vi 70 km/tim som mest – ett mediokert resultat. ”VW-gruppens bilar har alltid utmärkt sig genom att vem som helst kan köra riktigt fort utan att få handsvett, att vara