KIA e-Niro 1
MEDIEFUNKTIONER Hyundai Systemets namn Pris Svens
kspråkig Typ av skärm Skärmstorlek, tum DAB-radio Ant. bluetooth-enheter i systemet Röststyrning Telefonspegling Bluetooth/USB/AUX Navigator Infinity Sound standard ja pek 10,25 ja 12 ja ja ja/ja/nej ja Kia i-AVN standard ja pek 7 ja 5 ja ja ja/ja/nej ja Tesla standard ja pek 15 ja 10 ja nej ja/ja/nej ja KOMMENTAR: *CarPlay och Android till ID.3 kommer första kvartalet 2021. VW – Discover Pro standard ja pek 10 ja 20 ja 2021* ja/ja/nej ja KIA Kias skärm är liten och grafiken inte av senaste modet men helheten är ändå klart godkänd. HYUNDAI Ny anläggning med touchfunktioner genomgående men med ett vred för volymkontrollen. Hyfsat lättanvänt. »Handhavandet är hur enkelt som helst och själva bilen är egentligen helt konventionell, i positiv bemärkelse.« VI TYCKER TESLA Liggande jätteskärm i Tesla ger överblick, grafiken är vass. Spalten till vänster visar hastighet och funktioner. VW Mittskärm ungefär som i senaste Golf, handhavandet är dock något enklare. "Möblerbar" disponering. 2 Hellre bra än spännande 1 KIA e-Niro erbjuder en nästan friktionsfri övergång till att köra elbil. Räckvidden klarar allt vardagligt, handhavandet är hur enkelt som helst och själva bilen är egentligen helt konventionell, i positiv bemärkelse. Bra utrymmen, smidig att köra, vettig förarplats med hantering som alla begriper direkt. Ungefär samma fartresurser som ID.3 men sämre fjädringskomfort på alla typer av underlag. Långa personer önskar också en lägre sittställning. e-Niro är ett måttligt spännande val – men ett bra. KOMMENTAR: Kia e-Niro är härligt befriad från tekniska kullerbyttor och bakgrundsbelyst lull-lull, vilket gör den till en favorit. Fossilbilarnas problem är utsläppen, inte resten, vilket Kia har förstått när de låtit en bra grundmodell vara i princip oförändrad. Teslan är kul, men tröttsam i det långa loppet och ID.3 behöver filas vidare på. Är det verkligen en Volkswagen? Niklas Carle, testförare. KOMMENTAR: Kia e-Niro är nästan besvärande genomtänkt, en given testvinnare. Habegär? Noll. ID.3 är lovande men VW lär behöva ett par år innan elektronik och kvalitetskänsla sitter. Tesla Model 3 behöver det större batteripaketet för att komma till sin rätt. Jag håller i plånboken och satsar på Hyundai. Snygg. Modern. Effektiv. Vilken fullträff! Anders Helgesson, testförare. KOMMENTAR: MEB-plattan har potential: tyst, rymlig, bra laddning. Men ID.3 är inte klar, att skicka ut bilen till konsumenter med två års nybilsgaranti är ett skämt! Hyundai är folk-elbilen som funnits hos oss sedan 2017. Prisvärd, trevligare att köra än e-Niro. Perfekt vardagspendlare, mitt favoritköp här. Som tjänstebil är dock Tesla otroligt kul för förmånsvärdet. Nils Svärd, testförare. Även HYUNDAI ger intryck av färdig elbil, utan större missar. Lite roligare design än Kia, kanske, en hel del sämre räckvidd men en effektivare energianvändning. Trevlig finish, lägst anskaffningspris och lägsta driftkostnaderna. Hugget som stucket mellan koreanerna! 3 Från elbilssynpunkt är TESLA alltjämt unik på marknaden och överlägsen i många avseenden, laddsituationen först och främst. Nästan överaktiv i körkaraktären, en förarens bil snarare än passagerarnas. Bitvis skräpig finish matchar inte priset, milkostnaden är högst. 4 ID.3 är hur viktig som helst för VW och bilen är också bra på åtskilliga punkter, åkkomforten till exempel. Men sticker ut gör bilen inte annat än i designen, medan åtskilligt känns förvånande ofärdigt för att komma från märket. Bättre köregenskaper, bättre finish och bättre materialval är vår önskelista. KOMMENTAR: Sydkoreanerna levererar på nästan varje punkt. Ioniqs snyggare inredning gör den till min favorit en hårsmån före e-Niro. Tesla är egentligen den bästa elbilen och har härliga köregenskaper, men det finns brister. ID.3 har kul form men glänser inte på något område samtidigt som frågetecknen är flera. Den hade mått bra av att mogna före lansering. Calle Carlquist, testledare. Särtryck ur Vi Bilägare nr 14 2020 VI BILÄGARE NR 14 2020 43 TESTVINNARE