KIA e-Niro 1
TEST Hyundai Ioniq s Kia e-Niro s Tesla Model 3 s
Volkswagen ID.3 »ID.3 kommer knappast att få någon ro framöver.« › sätt kan vi få fram den återförda räckvidden efter en halvtimmes laddning (från tio procents batteristatus). På den tiden får Tesla i sig ström för 23,9 mil, Volkswagen för 23,5 mil, Kia 21,5 mil och Hyundai ström för 15 mil jämnt. Folkan klarar alltså att i praktiken hålla hyfsat jämna steg med Tesla i detta avseende, men tills vidare gäller att Tesla har ett rejält försprång i laddningsmöjligheter tack vare nätverket av ”superchargers” på strategiska platser i landet (och utomlands), ett nätverk som kontinuerligt förtätas och uppdateras i prestanda. Det gäller förstås också för laddstationer för ”vanliga” elbilar men Teslas försprång på denna punkt är odiskutabelt tills vidare. De sammanlagDa testintrycken och -mätningarna delar kvartetten i två läger, med de sydkoreanska bilarna på ena sidan, Tesla och VW på den andra. De förra är nästan som helt vanliga bilar men med eldrift. Hyundais elförbrukning är låg och påverkas inte lika mycket av utomstående faktorer, fart inte minst, som de andra bilarnas förbrukning. Det kompenserar en del för den mindre räckvidden och den uppenbart långsammare laddningen. Kia, som är klart dyrare än Hyundai, kommer långt på sitt stora batteri och ger precis lika låg instegströskel till elbilslivet som Hyundai. Båda bilarna börjar bli lite gamla, det ska bli ytterst intressant att se de här tillverkarnas nästa drag – ID.3 kommer knappast att få någon ro framöver. Tesla är även tills vidare den klart bästa bilen från strikt elbilssynpunkt, men även i det mesta annat är den något alldeles extra. I alla fall för den som kör. Om någon av sydkoreanerna är vårt val för privatkunden kan Tesla vara bilen att sikta på för den som kan skaffa en på ett treårskontrakt. Återstår ID.3, en vinnare? Nej, inte enligt vår bedömning. Det finns alltför mycket att förbättra först. Väntan på frälsaren fortsätter. s 40 VI BILÄGARE NR 14 2020 EKONOMI Grundpris testad version, kr Testbilens pris, kr Miljöbilspremie Förmånsvärde, kr/år Värdeminskning, kr/% (1) Elkostnad, dekl./test, kr/år Årsskatt, kr/efter tre år Försäkring, kr/år (2) Servicekostnad, kr (3) Serviceintervall, mil/år Garantier, år (4) Hyundai 429 900 429 900 60 000 25 161 245 000/57 4 220/4 060 360/360 4 248 7 738 1 500/1 Milkostnad, med miljöbilspremie, kr (5) 5/3/8/12/5 44,90 Kia 506 800 521 700 60 000 27 158 253 000/51 4 860/4 820 360/360 5 112 11 040 1 500/1 7/3/8/12/mob. 46,60 Tesla 559 900 624 530* 60 000 37 915 280 000/50 4 560/4 800 360/360 12 409 11 484 efter behov 4/3/8/12/4 54,00 VW 527 900 553 300 60 000 26 427 259 000/49 4 920/5 100 360/360 3 741 9 600 vid behov 2/3/?/12/mob 46,10 KOMMENTAR: (1) Beräknad på grundpris enl. Autovista Inter-Global AB. (2) Vid 2 000 mil/år i tre år i stad typ Västerås. (3) T o m 6 000 mil. (4) Nybil/vagnskada/batteri/rost/vägassistans. (5) Vid 2 000 mil/år i tre år. I beräkningen ingår värdeminskning, elkostnad beräknad på svensk energimix 1,53 kronor/kWh och förbrukning enl. testförbrukning. Övrigt i milkostnad är skatt, service, försäkring samt 10 000 kr för löpande underhåll. *Uppgiften gäller vår extrautrustade långtest-Tesla senhösten 2019. Grundpriset ovanför gäller motsvarande modell utan extrautrustning hösten 2020. RESERVDELAR Strålkastare, kr Bakljus, kr Bromsbelägg fram, kr Bromsskivor fram, kr Fälg, kr Reseladdare (230 V, stickpropp) Totalt, kr Hyundai 9 921 2 103 1 384 2 655 3 140 2 300 21 503 Kia 13 938 3 499 1 613 2 731 1 804 – 23 585 KOMMENTAR: Tesla är dyr att försäkra men har bra priser på reservdelar. SÄKERHETSFUNKTIONER Autobroms Autobroms vid backning Autobroms för fotgängare Autobroms för cykel Bältesfäste justerbart höjdled Döda vinkel-varnare Filhållningsystem Trötthetsvarnare UTRUSTNING Adaptiv farthållare Automatisk p-hjälp Backningskamera Dragkrok Klimatanläggning Reservhjul Skinnklädsel Lättmetallfälgar Metalliclack Mobilladdning, trådlös Panoramaglastak P-sensorer fr/b Rattvärme/uppvärmt baksäte Hyundai ja nej ja nej ja rep.sats ja ja 5 900 kr 1 490 kr sollucka 8 900 kr ja/ja ja/ja Kia ja nej ja nej ja rep.sats ja ja 6 500 kr ** ** ja/ja ja/ja Tesla ja 77 700 kr* ja 12 100 kr ja rep.sats ja ja 11 700 kr ja ja ja/ja nej/nej VW ja nej ja nej ja rep.sats nej ja 11 400 kr ja ja ja/ja ja/nej Kommentar: *Ingår i Teslas autopilotpaket. **Sollucka och trådlösmobilladdning ingår i Kias tech-paket, 14 900 kronor, tillsammansmed JBL ljudsysten, LED-interiörbelysning och skyltskanning. Särtryck ur Vi Bilägare nr 14 2020 Hyundai ja ja ja ja ja ja ja ja Kia ja nej ja ja ja ja ja ja Tesla ja nej ja ja ja ja ja ja VW ja ja ja ja nej ja ja ja Tesla 4 840 2 450 1 110 2 500 3 900 – 14 800 VW 11 393 3 331 ej fastst. 2 954 6 995 2 195 (24 968)