KIA e-Niro 1
TEST Hyundai Ioniq s Kia e-Niro s Tesla Model 3 s
Volkswagen ID.3 1 2 3 4 5 1. ID.3 är först ut i VW:s elektriska bredsida. Just efter lanseringen kom crossovern ID.4. 2. Karosspassningen är sämre än på Golf. 3. Fällbara armstöd fram på 1st Edition förstärker sittkomforten. 4. Att utveckla batteribilar är dyrt. För att spara har VW tvingats att ge vissa detaljer förbluffande simpel finish, dörrpaneler av hårdplast som i koreanska bilar för 20 år sedan till exempel. 5. Mediemaskinfickor finns i massor på stolarnas ryggstöd. D en är nästan som före och efter Kristus, Volkswagens entré på elbilsmarknaden med ID.3. De första svenska leveranserna har startat och Vi Bilägares testlag har nagelfarit el-Folkan mot tre modeller från märken som knappast stillatigande kommer att åse nykomlingens ankomst: Hyundai Ioniq Electric, Kia e-Niro och Tesla 3. Alla tre är väletablerade i Sverige, Ioniq Electric ända sedan 2017, e-Niro sedan slutet av 2018 och Tesla sedan våren 2019. Trion utgör tillsammans med ett knippe andra modeller (BMW i3, Renault Zoe, Nissan Leaf, Tesla Model S, Audi e-tron och Hyundai Kona till exempel) stommen i den elbilsboom som sveper över landet, senast manifesterad i säljsiffrorna för september 2020. Nästan var åttonde ny bil var eldriven och inte mindre än var tredje var laddbar över huvud taget. Mer ska det bli, de flesta andra tillverkare har ju nyligen introducerat elmodeller så att de finns i snart sagt varje hörn av marknaden. Volkswagens bredsida av modeller de närmaste åren framstår i detta ljus som oöverblickbar, omfattningen på investeringar på alla bilindustriella nivåer svår att begripa. 32 VI BILÄGARE NR 14 2020 Alla ID.3 har vid introduktionen en svansmonterad elmotor på 150 kW och ett batteri på 58 kWh. Starkare och svagare varianter kommer. Drivningen sker på bakhjulen, som på Tesla 3 i det här testet. Vi använder vår egen långtest-Tesla som är av utförandet Standard Range (55 kWh-batteri) och har sin 239 kW-elmotor bak. Den har vid det här laget rullat omkring 3 000 mil. Hyundai och Kia har elmotor fram och är framhjulsdrivna, motoreffekt 100 respektive 150 kW och batterier på 38,3 kWh respektive 64 kWh. TesTeTs ID.3 är en så kalllad 1st Edition av toppversionen ”Max” och betingar ett grundpris på knappt 530 000 kronor, före statens rabatt på 60 000 kronor (som gäller för alla testbilarna). Enklaste ID.3versionen heter Life, 435 000 kronor före rabatten. Det finns ytterligare fem utföranden så valmöjligheterna är större än för någon annan elbil på marknaden just nu. Tesla kostade 625 000 kronor inklusive tillval när ViB-redaktionen köpte den förra året (för övrigt redaktionens 5:e inköpta laddbara bil sedan 2012). Grundpriset för samma version nu är 559 900 kronor. Både Hyundai och Kia »På det hela taget finns det mycket som egentligen fungerar som i vilken ny Golf som helst, på gott och ont.« är av sina respektive toppversioner och kostar 429 900 kronor respektive 521 700, medan grundversionerna finns från 389 900 resp. 481 900 kronor. ID.3-formen förmedlar en modern och tydlig men inte överdriven elbilssignal. Hög kaross, stort axelavstånd, funkis på ett för märket bekant men ändå fräscht vis. Bagageutrymmet är inte huvudprioritet och bakluckan av plast har en säregen utformning som omsluter de vasst kantade baklampornas insatser (hälften av dem är ren dekoration). Ryggstöden bak kan förstås fällas, golvet placeras i olika höjdlägen och det finns en stor genomlastningslucka. Utrymmena för de åkande är mycket bra, med ett baksäte fritt från kardantunnel (förstås) och som är placerat högt. Det ger fri sikt även framåt. På förarplats ger de generösa glasytorna framåt en air av att köra minibuss, förstärkt av det nedfällbara armstödet (finns också för passageraren). Det är lätt att ställa in en bra position, den lilla informationsskärmen framför föraren följer efter rattens inställning och på det hela taget finns det mycket som egentligen fungerar som i vilken ny Golf som helst, på gott och ont. Men, finishen … Här hoppas vi att det inte är 28 Andelen laddbara bilar har till och med september svarat för 27,9 procent av årets totala försäljning. fråga om något före och efter för det traditionella Volkswagen, ty så illa utförd i vissa detaljer som testbilen var ska en bil av märket helt enkelt inte vara. Sedan må ID.3 ha stressats fram under vilka tvingande omständigheter som Särtryck ur Vi Bilägare nr 14 2020