1-2_2020_JBF 1
Loggor, slogans och priset som konkurrensmedel De
n lokala butiken/anläggningen drivs alltid på den lokala marknadens villkor oavsett ägarform. För att uppfattas i allt reklambrus fordras att man sticker ut och väcker reaktioner. Här ger Stig Rylander, mannen som en gång skapade Färgsam, några råd, som visserligen är allmänna, men är väl värda att ha i minnet. Kom ihåg – syns man inte så finns man inte. LOGOTYPEN ÄR IDENTITETEN i marknadsföringen och skall vara med i alla sammanhang. En absolut regel är att den alltid återges exakt både till form och färg. På så sätt får man upprepad inarbetning och en bra igenkänning som i sin tur leder till ökar förtroende. Förvånansvärt många företag byter logotype regelbundet. Har man en svag och intetsägande måste den naturligtvis förändras, men i övrigt: lagt kort ligger. En ny inarbetning är både tidsödande och kostsam. Skall företagets logotype förnyas så tänk på att den skall; • Vara lättuttalad och lättläst – lätt att minnas • Ha ett egenvärde, vara särskiljande och inte kunna förväxlas. • Vara identifierbar i olika sammanhang. • Kunna kännas igen både i färg och svart/vitt. • Ha ett namn som skall hålla långsiktigt. • Inte vara diskriminerande eller förolämpande • Helst inte innehålla å, ä och ö – går ej i e-postadresser. • Gärna återspegla vad företaget står för. Till exempel bransch, prisnivå, specialisering, modern, traditionell. Här några exempel på finurliga namn: Schakta i backarna Aq-va-kul Harry-kuvert Zoolefteå Sax&fön Kök med käk ( schaktentreprenör ) ( badhus ) ( kuverttryckeri ) ( djurbutik i Sollefteå ) ( frisör ) ( Täby ) Meningar man minns Kan man komma på ett uttryck, slogan, som anknyter till företaget och som fäster hos mottagarna kan det ge oanade effekter. Det finns välkända slogans som verkar ha evigt liv. 12 Priset som konkurrensmedel Om priset som konkurrensmedel har det skrivits hyllkilometer. Forskning och beprövad erfarenhet visar alltid samma sak. Priskonkurrens är det lättaste konkurrensmedlet att ta till men i de flesta fall en stor besvikelse för de som tror att den leder till högre vinst. Visst är det så att ett lågt pris på likvärdiga varor är ett attraktivt lockmedel. Priset kan uttryckas på olika sätt till exJBF ■ 1-2-2020 Stig Rylander. Här några kända exempel. Mmmm Från jord till bord Försvinnande god Ta det rätta – Ta Cloetta Tat lugnt – ta en Toy Plötsligt händer det ( Marabou ) ( Lantmännen ) ( Zingo ) ( Triss ) Bra mat – inga konstigheter ( Felix ) En tiger i tanken ( Esso ) En slogan skall vara kort, 3 – 5 ord och lätt att komma ihåg. Den får gärna innehålla rim och rytm och den måste upprepas för att stärka igenkänningen. Är den sedan originell kan den bli en svåröverträffad lyckträff.