1-2_2020_JBF 1
Bygma vill växa hållbart – med sikte på Skåne Exp
ansionen ska ske i bland annat Skåneregionen och önskelistan är klar. De företag som är mest intressanta att förvärva är redan kartlagda. - Vi stärker upp organisationen och rekryterar nyckelpersoner inom försäljning, marknad och region Svealand för att kunna expandera, säger Peter Lindström, vd på Bygma. FÖR ATT STÖDJA expansionen kommer Bygma också att utveckla servicekontoret för att ge ett bättre stöd till sina 17 anläggningar som idag omsätter cirka 1,2 miljarder kronor, vilket är en bra bit ifrån Bygmas uttalade mål att bli en av de tre största proffsinriktade byggvarukedjorna i Sverige. Enligt Peter Lindström ska målet inte uppfattas bokstavligt. - Det handlar om att skaffa position på marknaden mot kunder och leverantörer. Det är ett strategiskt förhållningssätt. Peter Lindström berättar att bolaget redan idag har potential att öka kapaciteten och öka volymerna i befintliga anläggningar. Men för att kunna nå målen, ska Bygma börja förvärva bolag, men man ska även arbeta med nyetableringar. Konkurrens om objekten Under de senaste åren har många stora förvärv gjorts av Bygmas största konkurrenter och nu ska Bygma ge sig in i leken på allvar, och Peter ser bara positivt på den omstrukturering som nu sker i byggvarubranschen, - Många fina kedjebolag som har bytt ägare. Kartan har ritats om. Det är en helt förändrad marknad, och det har passat oss bra. Vi vet var vi kan lägga vår kraft och ser möjligheterna till förvärv den närmaste tiden. Skåneregionen viktig Bygma finns i dag i Stockholm, Mälardalen och längs Norrlandskusten och uppåt. Nu ska mer fokus läggas på södra Sverige. 4 Peter Lindström betonar att organisationen måste må bra och fungera väl för att tillväxtresan ska bli hållbar. - Det finns några ställen vi skulle vilja slå ner bopålarna i. Vi har gjort ett grundarbete och vissa bolag är väldigt intressanta, och vi har ett antal bolag på önskelistan. Det är med stor respekt vi vill förvärva fina välskötta bolag, Många drivs nu i 3-4 generationen, säger Peter Lindström. Och att etablera sig i Skåneregionen är ett av målen. Han pekar på att den regionen har en underliggande marknad som är starkare än den i Göteborg och Stockholm. - Det finns gott om konkurrenter. Derome har exempelvis gjort många etableringar liksom Beijers förvärv under 2019. Men vi räds inte konkurrens. JBF ■ 1-2-2020