1-2_2020_JBF 1
krönika för telefonkonferens - eller telefonkonfe
rens i stället för att jobba hemifrån - eller jobba hemifrån i stället för att gå till jobbet ? Frågan är om det är nödvändigt över huvud taget att gå ur sängen med alla dessa nya tekniska hjälpmedel inom räckhåll. Nej, det är nog vare sig bättre eller sämre än förr, MEN det som i dag saknas är den oerhört viktiga personrelationen. Jag hör ofta yngre personer säga: "jag behöver inga personliga kontakter, " jag har alla i datorn, Facebook osv... Aktivitet eller lugn och ro Tyvärr reduceras förmågan att tänka såväl som omdömet på grund av teknikutvecklingen. Det är bara att googla, sända ett mail eller SMS:a när som helst på dygnet, året runt för att fråga eller ge ett svar. Chef till anställda eller tvärtom, kund till leverantör eller vice versa. STOPP! Det är inte svårt att inse hur lätt det är för folk att "gå i väggen" som det populärt numer heter. Förr kallades det överansträngning och berodde på för hårt arbete. Fortsätter det på detta vis behövs inget väggmaterial, för där sitter "utbrända" människor som minnesmärken över den isolering från omvärlden och mellan personer som tekniken bidrar till. Gym, PT, hörlurar, vilorum och moderna träningsjippon till trots, så var förr promenader i naturens stillhet välgörande för kropp och själ. Vart tog det personliga mötet vägen? Sättet att utnyttja tekniken har blivit fel, anser jag. Tack vare eller på grund av personliga besök hos kunder, leverantörer, konkurrenter eller kollegor skapas möjligheter att förstå och få svar på frågan VARFÖR. Till exempel enkla frågor som varför köper ni inte av oss, varför levererar ni till bättre priser till andra, varför gör ni si eller så i stället för så eller si. Sitter man tillsammans eller mitt emot en person får man ögonkontakt, möjlighet att avläsa kroppsspråk samt en uppfattning om atmosfären runt personen i fråga och med avstängda mobiltelefoner. Jag har aldrig träffat någon representant i någon bransch som inte med stolthet, glädje och engagemang vill visa sitt företag med lager, verkstad, tillverkning, kontor och personalutrymmen. Det vill du väl själv också - eller hur ? Om det är något man bör eller skall vara stolt över, så är det de egna resurserna, det vill säga personalen samt företaget och dess image. Det hänger på det personliga förtroendet Bygger man upp ett gediget personligt förtroende, leder det förr eller senare till goda affärsrelationer. Detta gäller på alla nivåer, men är naturligtvis allra viktigast för säljpersonal, ekonomipersonal, transportpersonal, chefer och ägare, varför deras arbetstid och arbetsinsatser till största del borde vara ute på fältet där verkligheten gäller. Varför sitta på ett kontor och ödsla tid på att sända eller läsa mail eller stirra in i andra tekniska sambandsmedel ? Går säkert att lösa med hjälp av duktig administrativ konJBF ■ 1-2-2020 torspersonal. Hela företagets möjligheter att lyckas bygger på ett gediget samarbete och förtroende mellan ALLA medarbetare. Utvecklingssamtal eller kalla det hellre förtroendesamtal mellan chefer och personal är därför ännu viktigare år tjugohundratjugo eller tvåtusentjugo och inte "tjugetjuge" som vissa politiker börjat kalla detta år. Vi har under alla tidigare år sagt till exempel Sjuttonhundratrettiosju, Artonhundraarton, Nittonhundranittionio och så vidare. Ett förflackande av vårt språk är dessvärre också en följd av teknikens terminologi. Oavsett i vilket segment inom byggmaterialbranschen du arbetar inom eller hur stort eller litet ditt företag är, fungerar ovan gjorda påståenden för såväl detaljister, grossister, agenter, importörer eller producenter. Någon kanske anser att mina påståenden bör skötas av personal på HR-avdelningen, det vill säga det som förr kallades personalavdelning. Oavsett vem eller vad det kallas, så är det trots allt enbart DU SJÄLV som kan skapa en god relation till omvärlden genom ditt agerande, ditt sätt att uttrycka dig samt din trovärdighet! Ulf Norgren NUMMER 3/2020 Kommer ut den 18/3 Materialdag: 25/2 Du når 23 000 läsare För annonsbokning kontakta: Ing-Marie Danielsson, Telefon: 070-273 42 84, ingmari.danielsson@telia.com www.jarnbyggfarg.se 29 Nr 1-2 2020 • Pris 50 kr • Järn Bygg Färg • Tidskrift för fackhandeln Gröna taklösningar - en växande marknad Ahlsell fortsätter expandera Så blir din marknadsföring effektiv Bygma tar på spenderbyxorna Järn, Bygg och Färgfackhandelns egen tidning sedan 1992