1-2_2020_JBF 1
innehåll LEDARE Välkommen till årets första numme
r av JBF som har fått en ny, modern design. Du kommer upptäcka att vi har ändrat tidningens disposition och att vi har bytt från tre- till tvåspaltiga texter. Det nya rubriktypsnittet och nya vinjetter bidrar också till att ge tidningen en tidsenlig utformning. Annars jobbar vi på som vanligt för att informera dig om det senaste inom byggvaruhandeln. Lågkonjunkturen kommer men den är inte här, än. Även om coronaviruset löper amok och lägger en grå filt över världsekonomin, så kan vi nog förvänta oss ännu ett år med förvärv och en ökad konsolidering. Ahlsell kommer att fortsätta leta efter objekt att förvärva. Riskkapitalistbolaget CVC Fonder har köpt tillbaka Ahlsell efter att ha satt bolaget på börsen för fyra år sedan. Trots att omsättningen ökat från 14 till 21 miljarder på fyra år, så tror man att bolaget har en större potential. Bolaget är absolut störst i bygghandeln och om de beslutar sig för att gå hårdare in på byggvarusidan då kommer Beijer och andra att få en tuff konkurrens om förvärvsobjekten. Ahlsells nya anläggning i Södertälje med drive-thru kanske är början på en sådan satsning. Och satsa, det ska också danskägda Bygma som har hållit sig i vassen och inväntat rätt tillfälle att kicka igång en tillväxtresa. Man ska börja ta för sig mera och bli en mer aktiv spelare för att bli en av de största inom proffssegmentet. Summa summarum så kommer kartan att se annorlunda ut om ett år. 2020 kommer att bli spännande och JBF kommer att hålla dig uppdaterad. Per Gidlund BYGMA SPÄNNER MUSKLERNA Bygma har ett uttalat mål att bli en av de tre största aktörerna inom byggmaterialhandeln för proffs. Nu är förberedelserna klara. Vdn Peter Lindström berättar för JBF om företagets strategi för att bli en större spelare. Sid 4 AHLSELL FORTSÄTTER TILLVÄXTRESAN Ägaren tror att Ahlsell kan leverera betydligt mer än de senaste fyra årens omsättningsökning på 50 procent. Med 21 miljarder i omsättning är företaget absolut störst i byggvaruhandeln och nu vässas planerna för ytterligare expansion. Sid 6 OMSLAGET: Therese Lundstedt, vd för Urbangreen, anser att den gamla idén med gröna tak är en viktig pusselbit för att lösa framtidens utmaningar. FOTO: PER GIDLUND SÅ BRYTER DU IGENOM REKLAMBRUSET Färgsams skapare, Stig Rylander, ger råd hur du ska nå ut och synas i allt reklambrus. Han tipsar om hur du ska maximera nyttan och undvika fallgropar när du använder loggor, slogans och pris som konkurrensmedel. Sid 12 GRÖNA TAK GER SAMHÄLLSNYTTA Nya krav om lokal hantering av dagvatten har banat väg för gröna tak som kan minska belastningen på dagvattensystemen. Intresset ökar och nu växlar greentechbolaget Urbangreen upp produktionen för att kunna möta efterfrågan. Sid 14 KRÖNIKA Ulf Norgren ger sin syn på branschen och världen. Sid 28 6 14 Chefredaktör Per Gidlund, 070-829 97 25 per.gidlund@vtf.se Redaktör /Ansvarig utgivare Lars Cyrus, 08-514 934 20 jaff@vtf.se Annonschef Ing-Marie Danielsson, 070-2734284 ingmari.danielsson@telia.com Redaktion Starrbäcksgatan 1, Sundbyberg Tel 08-514 934 20, fax 08-514 934 29 Postadress: Box 2082, 169 02 Solna JBF ■ 1-2-2020 Organ för sällskapet JMM 3 Prenumeration och adressändring prenumeration@vtf.se Tryck Pipeline Nordic AB