1-2_2020_JBF 1
empel procentuell rabatt, netto inklusive plusvär
den med mera. Men bruttopriset – utgångspunkten för rabatten – kan varieras och då blir nettopriset vilseledande lågt även om rabatten är hög. Alla i våra branscher har mött produkter som börjar säljas med introduktionsrabatt på ett väl tilltaget bruttopris, varefter kampanjrabatterna avlöser varandra tills det är dags för slutrean. Ett sätt att dra fördel av tillfälliga prisnedsättningar är att i ett hav av högmarginalvaror ha öar med suggestivt lågprissatta varor. Den personliga försäljningen riktas då mot A-varorna. Att då och då ta vara på möjligheten att göra en översyn och höja priset på varor som man är ensam om inom sitt handelsområde, unika specialprodukter, det vill säga varor som överhuvudtaget inte är konkurrensutsatta kan bidra positivt, många bäckar små… Belöningar som premierar besökstäthet och det samlade köpvärdet är fördelaktiga. En överdriven satsning på enbart prisfördelar kan i längden verka negativt. För de flesta fackhandelsbutiker gäller det att bygga upp ett förtroende för bemötande, trivsel och kunskapsförmedling. Slapphet i rabattgivning kan bli förödande och förstöra det under lång tid uppbyggda förtroendet. Rabatt vid rätt tillfälle och till rätt storlek är en utbildnings och policyfråga. En disciplinerad rabattpolitik bygger upp förtroendet hos kundkretsen. Undvik att prisdramatiken tar överhand i marknadsföringen. Det finns så många andra fördelar. Stig Rylander Tabell, där du kan se hur mycket du bör sälja mera för att kompensera rabattgivningen. JBF ■ 1-2-2020 13