1-2_2020_JBF 1
juridik Uteslöts från upphandling – redovisade in
te social hänsyn KAMMARRÄTTEN AVFÄRDAR DE upphandlande kommunernas invändningar och slår fast att det var rätt att utesluta det vinnande företaget från en upphandling av brandskyddsutrustning. Företaget hade inte redovisat hur det arbetar med sociala hänsyn, vilket var ett obligatoriskt krav. Alltomjuridik.se skriver att kommunerna menade att även om det fanns ett krav på redogörelse av social hänsyn, så krävdes det inte att anbudsgivarna bedrev ett omfattande arbete med social hänsyn. Man kunde vinna upphandlingen utan att göra det. De hävdade att det var ”överdrivet formalistiskt att diskvalificera vinnande anbudsgivare enbart för att dessa inte har lämnat in dokumentation som ändå inte får någon verkan”. Enligt Kammarrätten var kravet varken otydligt eller oproportionerligt. Det framgår tydligt av upphandlingsdokumenten och att det följer av politiska beslut i kommunerna. En upphandlande myndighet ska ”strängt följa de kriterier som den själv har fastställt”. Eftersom företagets anbudsunderlag är bristfälligt, ska anbudet uteslutas. Bilden har inget med det aktuella fallet att göra. Saknade bevis – blev personligt betalningsansvariga TVÅ BORGENSMÄN ÅLÄGGS att stå för var sitt borgensåtagande för lån som deras företag tagit. Enligt hovrätten kunde de inte visa att de gått i borgen med solidariskt betalningsansvar. Företaget hade gått i konkurs och banken hävdade att de två delägarna hade ingått var sitt personligt borgensåtagande om 175 000 kronor för banklån, skriver Alltomjuridik.se. Banken kunde visa två separata undertecknade borgensåtaganden av respektive borgensman. Men de hävdade att det inte fanns två borgensåtaganden, utan bara ett på 175 000 kronor och för det skulle de båda svara solidariskt. Hovrätten pekade på att det saknas formkrav för borgen. Om man muntligt har avtalat om solidariskt ansvar, så gäller det även om handlingar visar att åtagandet är personligt. Ett muntligt avtal har dock inte kunnat bevisas, och därför ska borgensmännen vardera betala 175 000 kronor till banken. 18 Ett LAS-år är 365 dagar EN VISSTIDSANSTÄLLNING SKA beräknas med utgångspunkten att ett år har 365 dagar och därför ska två år ses som 730 dagar, och inte 720 dagar. Det slår Arbetsdomstolen fast i sin tolkning av lagen om anställningsskydd, LAS. Därför måste en visstidsanställd ha jobbat minst 731 dagar under en period på fem år för att anställningen ska övergå till en tillsvidareanställning, skriver Alltomjuridik. se. En man hade haft flera tidsbegränsade anställningar hos en arbetsgivare och han hade under en femårsperiod jobbat 721 dagar där. Hans fackförbund hävdade att beräkningen ska göras utifrån att en månad har 30 dagar och därför består två år av 720 dagar. Arbetsdomstolen gör som sagt en annan bedömning och slår fast att eftersom mannen bara jobbat 721 dagar har hans anställning inte övergått till en tillsvidareanställning. JBF ■ 1-2-2020